برپایه گزارشی که «دانشجو نیوز»، رسانه نزدیک به جامعه اسلامی دانشجویان، منتشر کرده است ساکنان روستاهای همجوار با معدن آهک کاوه بنک در منطقه قلعه گنج نسبت به پیامدهای مخرب بهره برداری از این معدن معترض اند اما اعتراض شان از سوی بنیاد مستضعفان به عنوان مالک و بهره بردار اصلی معدن نادیده گرفته می‌شود.

بهره برداری از معدن آهک کاوه که سرمایه‌گذار اصلی آن بنیاد علوی است از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و تا به حال نیز چند مرتبه مسئولان دولتی استان کرمان وعده کرده‌اند که بهره برداری از آن به‌ مرحله نهایی برسد. هرچقدر که مسئولان دولتی از «پیشرفت» کار در معدن خشنودند، ساکنان روستاهای همجوار ناراحت‌اند و زیان دیده. نصیب آن‌ها از معدن کشف‌شده فرو ریختن دیوار خانه‌های خشت و گلی شان بوده است.

زمستان ۱۳۹۹ بومی های ساکن روستاهای اطراف معدن به رسانه‌های داخلی ایران گفته بودند که «در اولین انفجار که در معدن آهک کاوه بنک تحت نظر بنیاد مستضعفین ایجاد کرده‌اند خانه‌های مسکونی مان ترک‌های عمیق برداشت و بچه‌هایمان دچار اضطراب شدند».

خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی هم در یک گزارش تصویری به نقل از دهیار روستا «سر گرو» منوجان، یکی از روستاهای نزدیک به معدن آهکی که بنیاد مستضعفان تصرف کرده، نوشت:

«اهالی روستای سرگَرو منوجان به‌علت نداشتن آب آشامیدنی بهداشتی، با کندن چاله‌های ۲ تا ۳ متری در کف رودخانه آب شرب خود را تامین می‌کنند. اما وجود رودخانه‌های فصلی در محدوده معدن آهک کاوه بنک باعث آلودگی آب آشامیدنی اهالی و به خطر افتادن سلامتی می‌شود.»

ساکنان روستاهای اطراف که فاصله خانه‌هایشان با معدن کمتر از ۵ کیلومتر است خواستار توقف فعالیت معدن شده‌ اند. تا به حال یک بار نیز توانسته اند حرفشان را به کرسی بنشانند و با دخالت دادستان و نماینده کهنوج در مجلس مانع ادامه کار معدن شوند. این توقف اما موقتی و کوتاه مدت بوده است. چرا که از نظر مسئولان دولتی بهره‌برداری از معدن آهکی که سکونت‌گاه روستاییان را تخریب می‌کند «کاملاً قانونی» صورت می‌گیرد.

فرماندار منوجان دی ماه سال قبل مدعی شده بود «معترضان ساکن روستاهای اطراف نیستند و هدف‌های مبهمی دارند» و بنیاد مستضعفان همه مجوزهای لازم را دریافت و به صورت قانونی اقدام به بهره برداری کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان هم در اظهاراتی مشابه هرگونه اثر تخریبی بر محیط زیست در بهره‌برداری از معدن آهک را رد کرده و گفته بود که همه مجوزهای لازم برای بهره برداری از معدن صادر شده و ساکنان روستاهای اطراف برای چند وقت صدای انفجار را تحمل کنند.

صدای انفجار و لرزش دیوار خانه‌های خشت و گلی برای روستاییان اما همچنان ادامه دارد. در کنار آن حالا آبی که خودشان می‌خورند و با آن کشاورزی می‌کنند ممکن است به آهک آلوده شود.

برای همین هم تصمیم گرفته‌اند دوباره مانند سال قبل با تجمع و نامه‌نگاری مانع ادامه کار بهره‌بردار معدن، که به اسم محرومیت‌زدایی و خدمت رسانی به روستاییان به منطقه آمده بود، شوند. آنطور که «دانشجو نیوز» گزارش کرده اما در دور تازه اعتراض، روستاییان به «برخورد امنیتی» تهدید شدند و «چند نفر از ریش‌سفیدان و بزرگان روستاهای اطراف بازداشت شدند».

بازداشت‌شدگان فعلاً آزاد شده‌اند و پیمانکاران معدن آهک هم به صورت موقت فعالیتشان را متوقف کرده‌اند اما این توقف به نظر طولانی نمی‌رسد چرا که مسئولان بنیاد علوی به عنوان مالک معدن گفته‌اند که قصد ندارند به بهره‌برداری‌شان از معدن خاتمه بدهند.

بنیاد علوی زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است که به فرمان علی خامنه‌ای متولی «محرومیت‌زدایی» از مناطق محروم، از جمله قلعه گنج در استان کرمان شد. بنیاد مستضعفان نیز تحت پوشش محرومیت‌زدایی منابع طبیعی منطقه را تملک و کارگران بومی را با دستمزد اندک در کارگاه‌های تازه تاسیس استثمار کرد.