شامگاه دوشنبه ۱۵ شهریور، شماری از اهالی کابل و مزار شریف در پی فراخوان احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت و در تاریکی شب به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه طالبان و پاکستان سر دادند. همزمان جنگنده‌های ناشناس پنجشیر را بمباران کردند. جنگ سنگینی بین نیروهای احمد مسعود و طالبان درگرفته است.

دوشنبه ۱۵ شهریور، احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی، در نخستین پیام خود پس از ورود طالبان به پنجشیر، مردم را به «قیام عمومی» فراخواند و از مردم خواست «به هر شیوه ممکن» مقاومت کنند. احمد مسعود در بخشی از این پیام گفت:

 «اتفاقاتی که امروز در افغانستان در جریان است، تصویر کوچک از آینده این کشور است. در این تصویر، بیگانگان می‌خواهند به کمک افراد خود افغانستان را عقب‌مانده، تاریک، دور از فرهنگ، هنر و اتحاد و در انزوای اقتصادی و سیاسی نگه دارند تا نه کسی به ما کار داشته باشد و نه سیاست و برنامه مستقل خود را طرح و اجرا کند.»

رهبر جبهه مقاومت ملی گفت حمله تازه طالبان به پنجشیر نشان داد که «نیروهای بیگانه‌ هم‌سو و در کنار طالبان علیه مردم» قرار دارند.

اعتراضات در کابل و مزار شریف

چند ساعت بعد از انتشار این پیام شماری از اهالی کابل و مزار شریف با سر دادن شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر پاکستان» و «زنده‌باد افغانستان» در خیابان‌ها تظاهرات کردند. زنان در این اعتراضات شبانه حضور چشمگیر داشتند.

میزبانی طالبان از ژنرال فیض حمید، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان و اوج‌گیری درگیری‌ها در پنجشیر و اعمال سیاست‌های تفکیک جنسیتی به نارضایتی‌ها در افغانستان دامن زده است. در شبکه‌های اجتماعی عده‌ای از شهروندان افغانستانی می‌گویند حضور ژنرال پاکستانی حمایت آن کشور از طالبان را از پرده بیرون انداخت.

درپی فراخوان احمد مسعود به قیام عمومی علیه طالبان، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان با تاکید براینکه «پاكستان دشمن افغانستان است»، گفت: «قيام عليه سلطه پاكستان وظيفه ملى و وجدانى هر شهروند افغانستان است.»

مقاومت ادامه دارد

صبح دوشنبه ۱۵ شهریور، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر از تسلط امارت اسلامی بر ولایت پنجشیر خبر داده بود. در این بیانیه از مقاومت پنجشیر به عنوان «دشمن مزدور» یاد شده است که در نتیجه حمله طالبان «کشته شده یا فرار کرده‌اند.»

در مقابل حساب کاربری مقاومت پنجشیر، ادعای طالبان را رد کرد و نوشت که «ادعای دشمن متجاوز مبنی بر تصرف پنجشیر نادرست است. نیروهای مقاومت ملی در قرارگاه‌ها که از پیش ایجاد شده بود، حضور دارند و از شب گذشته تاکنون جنگ در نقاط مختلف ادامه دارد.»

جبهه مقاومت پنجشیر به مردم افغانستان اطمینان داد که آن‌ها تا «رسیدن به آزادی و عدالت» به مقاومت ادامه می‌دهند و سقوط مرکز ولایت به معنای ختم مقاومت و جنگ نیست.

با بالا گرفتن درگیری‌ها در پنجشیر طالبان برق و اینترنت در این منطقه را قطع کرده‌اند.

همزمان شامگاه گذشته جنگنده‌های ناشناس که معلوم نیست به چه کشوری تعلق دارند پنجشیر را بمباران کرده‌اند. شاهدان محلی گفته‌اند این جنگنده‌ها مواضع مقاومت را هدف قرار داده‌اند.  

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا از دولت‌های اروپایی خواست از دولتی که حقوق اساسی زنان را سرکوب می‌کند، حمایت نکنند. او از کشورهای اروپایی خواست در کنار مردم افغانستان باشند، نگاهشان را دور نکنند و آن‌ها را به فراموشی نسپارند.

در روزهای گذشته شماری از زنان در هرات و کابل و بلخ برای حقوق مدنی خود از جمله حق تحصیل، حق اشتغال و حق حضور در عرصه‌های عمومی به خیابان‌ها آمدند.