ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه ۷ سپتامبر/۱۶ شهریور با انتشار بیانیه‌ای  اعلام کرد در پی ارسال بالن‌های آتش‌زا به خاک اسرائیل  مواضع حماس در غزه را بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جنگنده‌های اسرائیلی یک کارخانه تولید راکت و پایگاه «القدس» در خان یونس، در جنوب غزه را بمباران کردند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در پایگاه القدس یک کارخانه سیمان برای احداث تونل قرار داشت که برای «عملیات تروریستی» مورد استفاده قرار گیرد. این پایگاه در جوار یک مسجد و یک تصفیه‌خانه آب قرار دارد. معلوم نیست در حمله جنکنده‌های اسرائیلی این مراکز مصون مانده باشند.

دوشنبه ۶ سپتامبر/۱۵ شهریور صدها تن از معترضان فلسطینی در مرز غزه با اسرائیل تجمع کردند و همزمان با برگزاری عید یهودیان برای اعلام حمایت از شش زندانی فلسطینی که موفق به فرار از یک زندان امنیتی شده بودند، بالن‌های آتش‌زا به اسرائیل فرستادند. بمبارلان مواضع حماس در غزه و خان یونس پاسخ ارتش اسرائیل به این اقدام بود.

خبرگزاری فلسطینی صفا نوشت سامانه‌های ضدهوایی حماس به سمت جنگنده‌های اسرائیلی که پروازهای گسترده‌ای را در ارتفاع کم بر فراز غزه انجام دادند شلیک کردند.

فرار شش زندانی از زندان امنیتی جلبوع

زندان جلبوع در شمال اسرائیل یکی از امنیتی‌تری زندان‌های این کشور است.  

شش زندانی فلسطینی از داخل سلول خود شروع به حفر تونلی کرده بودند که به جاده‌ای خارج از دیوارهای زندان جلبوع منتهی می‌شد و از همین راه فرار کردند. کشاورزان که زندانیان را در حین فرار دیده بودند مسوولان را مطلع کردند.

یکی از زندانیان فراری، از رهبران سابق «گردان‌های شهدای الاقصی» شاخه نظامی جنبش فتح و پنج نفر دیگر از اعضای گروه جهاد اسلامی فلسطین‌اند.

فرار این زندانیان نمایانگر یک حفره امنیتی است. نیروهای امنیتی جست‌وجوی گسترده‌ای را در شمال اسرائیل برای یافتن زندانیان متواری آغاز کرده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از شش زندانی که موفق به فرار از زندان جلبوع شدند به عنوان قهرمانان ملی خود یاد می‌کنند.

بازداشت این زندانیان به همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین با نهادهای امتیتی اسرائیل بستگی دارد که از محبوبیت چندانی در بین فلسطینیان برخوردار نیست. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فرار زندانیان از زندان امنیتی در شمال اسرائیل را ستود.

در رسانه‌های اسرائیلی تصاویری از دو سر تونلی که زندانیان در سلول خود حفر کرده بودند منتشر شده است.