پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران صبح سه‌شنبه ۱۶ شهریور، در حاشیه برگزاری جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران از برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت خبر داد.

روز گذشته (دوشنبه) سازمان حج و زیارت اعلام کرد زائران اعزامی به عراق را به افرادی محدود کرده که دو دوز واکسن کرونا را تا ۱۹ شهریور تزریق کرده باشند. بنابر اعلام کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور با ورود ۳۰ هزار زائر ایرانی و ۱۰ هزار زائر از کشورهای عربی و سایر کشورها برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرده است. عراق سال گذشته اربعین را به صورت داخلی و بدون زائران خارجی برگزار کرد. دولت عراق تأکید کرده که ورود زائران در اربعین در سال جاری، فقط از طریق مرز هوایی و الزاماً با داشتن تست منفی پی‌سی‌آر که حداکثر ۷۲ ساعت از تاریخ آن گذشته باشد، امکان‌پذیر است. سازمان حج و زیارت نیز از مردم خواسته است با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، به هیچ وجه به مرزهای زمینی مراجعه نکنند.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به برنامه‌ریزی کشور عراق برای پذیرش ۳۰ هزار زائر ایرانی گفت:

«این تعداد زائر یعنی هیچ و در قبال جمعیت میلیونی که هر ساله در مراسم اربعین شرکت می‌کنند رقمی نیست و امیدواریم از طریق مسئولان جمهوری اسلامی رایزنی‌هایی برای اعزام بیشتر زائران به عراق انجام شود.»

سروری درباره برگزاری مراسم «راهپیمایی اربعین و جاماندگان» در تهران نیز گفت:

«طی روزهای گذشته جلسه‌ای را در این زمینه داشتیم و منتظر تعیین تکلیف اعزام زائران برای مراسم اربعین در کربلا هستیم و پس از این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد اما امسال نیز مراسم جاماندگان اربعین در پایتخت انجام می‌شود.»

هر روز دست‌کم ۲۰۰ نفر در تهران در اثر ابتلا به کرونا می‌میرند

در همان حال به گزارش همشهری، در هفته دوم شهریور سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۵۰۴۱ نفر تنها در تهران به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. حدودا روزانه ۱۷ هزار نفر به سبب ابتلا به این بیماری میزان به مراکز درمانی پایتخت مراجعه می‌کنند که از این جمعیت حدود ۱۴۰۰  نفر هر روز در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.   

بر همین اساس در هفته دوم شهریور به طور متوسط روزانه ۲۰۰ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید-۱۹جان خود را از دست داده‌اند. برآورد شده است که تعداد واقعی جانباختگان سه تا پنج برابر بیش از آمار رسمی است.

 بیشترین رشد مبتلایان در گروه سنی ۵۱ تا ۶۰ سال به ثبت رسیده. بر این اساس ۳۴ درصد بستری‌شدگان در گروه سنی بالای ۶۰ سال و ۶۴ درصد فوتی‌ها نیز در همین گروه سنی قرار دارند.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران‌ اعلام کرد که قرار است مراکز واکسیناسیون در استان تهران از روز چهارشنبه همین هفته دو شیفته ‌شوند.

در روزهای گذشته بسیاری از مراکز واکسیناسیون در شهرهای مختلف کشور به دلیل نبود واکسن تعطیل بوده است.

فاجعه کمبود پرستار

کادر درمان در پیک پنجم همه‌گیری خسته است. حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری صبح سه شنبه ۱۶ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به معضل کمبود نیروی پرستاری گفت:

 «استاندارد موجودِ نسبت پرستار به تخت در برخی نقاط دنیا ۴ پرستار به ازای یک تخت است. ما در پایین‌ترین حد استاندارد ۲,۵ پرستار به ازای هر تخت را در نظر گرفتیم که حتی به این عدد هم نرسیدیم.»

عزیزی در ادامه این مصاحبه افزود:

«به‌خاطر اهمال‌کاری مسئولان وزارت بهداشت نسبت پرستار به تخت روزبه‌روز کمتر می‌شود. یکی از مشکلات اصلی که در پیک پنجم کرونا با آن مواجه بودیم همین موضوع کمبود نیرو بود تا حدی که از برخی استان‌ها و شهرستان‌ها ۲۵ بیمار را یک پرستار مدیریت می‌کند و این شرایط اصلا خوب نیست.»

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری گفت:

«این موضوع به کلانشهرها هم رسیده است و در همین تهران در برخی بخش‌ها ۱۵ بیمار بدحال توسط یک پرستار رسیدگی می‌شوند و این فاجعه است.»

او با انتقاد از بکارگیری نیروهای شرکتی در قالب قرارداد ۸۹ روزه اعلام کرد هنوز در برخی استان‌ها در این شرایط بحرانی پرستاران را ۸۹ روز به کار دعوت می‌کنند و بعد که پیک فروکش کرد عذر آنها را می‌خواهند. به گفته این مقام مسئول این رویکرد، «غیرحرفه‌ای‌ترین رفتار با پرستاران» است.