به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، قادر محمدزاده، زندانی سیاسی کُرد در زندان یزد که از ۳۷ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد در وضعیت سلامتی نامناسبی قرار دارد و نگرانی‌ها درباره وضعیت او افزایش یافته است.

قادر محمدزاده از تاریخ ۹ مرداد در اعتراض به عدم موافقت دادستان مهاباد با درخواست مرخصی‌اش اعتصاب غذای خود را شروع کرده است.

این زندانی سیاسی کُرد از ۱۶ سال پیش با حکم ۲۰ سال حبس در زندان‌های ارومیه و یزد به سر می‌برد و تا کنون از حق داشتن یک روز مرخصی محروم بوده است.

یک عضو خانواده قادر محمدزاده در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان درباره آخرین وضعیت این زندانی و طی مراحل قانونی درخواست مرخصی او گفته که دادگاه و مسئولان زندان یزد با درخواست مرخصی قادر محمدزاده موافقت کرده‌ و حتی وثیقه یک میلیارد تومانی هم تعیین شده است:

«اما چون حکم او در دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد صادر شده است، مسئولان قضایی یزد برای اعطای مرخصی از دادستان مهاباد کسب نظر کردند. متاسفانه با وجود این‌که ما وثیقه را هم آماده و به دادگستری مهاباد تحویل دادیم اما مهراب اکبرپور، دادستان مهاباد شخصا با اعطای مرخصی به قادر محمدزاده مخالفت کرده است.»

از جمله دلایل مخالفت دادستان مهاباد با اعطای مرخصی «امنیتی بودن پرونده» عنوان شده است. اما قادر محمدزاده و خانواده او اعتقاد دارند نظر و تصمیم شخصی دادستان مبنی بر عدم اعطای مرخصی تعیین کننده است، زیرا مسئولان زندان و مراجع قضایی یزد با اطلاع از جزئیات پرونده با اعطای مرخصی موافقت کرده‌اند، بنابراین منع قانونی در این مورد وجود ندارد.

بنا بر اطلاع خانواده، وضعیت جسمی و سلامتی این زندانی سیاسی پس از ۳۷ روز اعتصاب غذا نامناسب است و طی روزهای اخیر با وجود انتقال به بهداری زندان از دریافت سرم خودداری کرده است. قادر محمدزاده در آخرین تماسی که با خانواده‌اش داشته گفته با وجود اینکه بسیار ضعیف شده، اما تصمیم دارد تا رسیدن به کمترین خواسته‌اش یعنی اعطای مرخصی اعتصاب غذایش را ادامه دهد.

این زندانی سیاسی پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸ با درخواست مرخصی دست به اعتصاب غذا زده بود و پس از یک ماه و ۹ روز با وعده مساعد مسئولان زندان مرکزی یزد مبنی بر پیگیری مطالباتش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

قادر محمدزاده، متولد اسفند ۱۳۵۶ در بوکان است و در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۸۴ همراه با محمدامین عبدالهی به اتهام «عضویت در حزب کومله» و «قتل یک مامور نظامی ایران» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این دو زندانی سیاسی بعد از چند ماه نگهداری در شرایط سخت سلول‌های انفرادی بازداشتگاه‌های اداره‌ اطلاعات مهاباد و ارومیه که همراه با شکنجه به قصد اعتراف اجباری بود به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و بعد از ۱۵ ماه بلاتکلیفی از سوی شعبه‌ اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام «محاربه» محاکمه شدند.

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد قادر محمدزاده را به تحمل ۲۰ سال حبس و تبعید به زندان یزد و محمدامین عبداللهی را به تحمل ۱۸ سال حبس و تبعید به زندان طبس محکوم کرد. این احکام در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عینا تایید شدند.

این زندانی سیاسی همچنین از سوی دادگاه کیفری مهاباد به اتهام «قتل عمد» به قصاص و تحمل ۷ سال حبس محکوم شد. این حکم پس از اعتراض متهم در سال ۱۳۹۲ در دیوان عالی کشور نقض و به پرداخت دیه تبدیل شد.

قادر محمدزاده در بهمن ماه ۱۳۸۹ در پرونده‌‌ای دیگر به اتهام «ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد مجددا به ۶ ماه حبس محکوم شد.