در شرایطی که هنوز موج پنجم همه‌گیری کرونا ادامه دارد، متخصصان درباره آغاز زودهنگام موج ششم، با سویه‌ای سهمگین‌تر از دلتا هشدار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری امنیتی فارس، معاون استانداری فارس صبح چهارشنبه ۱۷ شهریور گفت:

«گزارش‌های مجموعه‌های بهداشتی نشانگر کاهش مبتلایان در پیک پنجم و متأسفانه از نیمه مهر پیش‌بینی شروع موج ششم کرونا موسوم به لامبدا خواهیم بود.»

در همان حال جلیل کوهپایه‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد:

«به طور قطعی نمی‌توان گفت از قله [موج پنجم همه‌گیری] رد شدیم مگر اینکه کاهش آمار و مراجعات در سراشیبی خیلی واضحی قرار گیرد.»

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تاکنون مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۱۲۴ نفر و مجموع جانباختگان به ۱۱۱ هزار و ۸۹۲ نفر رسیده است. تعداد واقعی مبتلایان و جانباختگان بین سه تا پنج برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است. برخلاف پیک‌های قبلی تعداد جانباختگان در موج ششم همه‌گیری در مرز ۶۰۰ نفر باقی مانده. یک سوم جانباختگان در تهران به ثبت رسیده‌اند.

پیش از این محمدعلی داورپناه، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از احتمال ورود سویه لامبدا به کشور خبر داده و گفته بود ضرورت دارد در این زمینه پیش‌بینی شود و اقدام‌های لازم صورت بگیرد. ایمان قاسم‌زاده گفته بود مهم‌ترین اقدام لازم واکسیناسیون است اما پس از آن، رعایت موارد بهداشتی تأثیرگذار است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران از مشاهده یک مورد ابتلا به سویه لامبدا ویروس کرونا در تهران خبر داده بود و ایمان قاسم‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز تأیید کرده است که موارد مشکوک و تأییدنشده‌ای در کشور مشاهده شده است. او احتمال داده که موج دلتا به موج لامبدا وصل شود.

کُندی روند واکسیناسیون

برنامه واکسیناسیون عمومی از اسفند ۹۹ با واکسیناسیون کادر درمان آغاز شد. از آن روز تاکنون مسئولان بهداشتی کشور ادعا می‌کنند حدود ۳۰ میلیون نفر در ایران دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و جمعیتی در حدود ۱۰ میلیون نفر دو دوز واکسن گرفته‌اند. فاصله ۲۰ میلیون نفری بین دوز اولی‌ها و دوز دومی‌ها، نشان می‌دهد که برنامه واکسیناسیون کشوری با کُندی پیش می‌رود. برای ایمنی جامعه در مقابل بیماری کووید-۱۹، باید دست‌کم ۶۰ میلیون نفر در کشور واکسینه شوند. بر همین اساس، می‌بایست حداقل ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تأمین شود.  

در همان حال صف‌های طولانی در شهرهای بزرگ ایران از جمله در تهران همراه با تأخیر در واکسیناسیون واکنش بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم را در پی داشت. عین‌اللهی وعده داد که سرعت واکسیناسیون به زودی شتاب می‌گیرد:   

«تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر مردم پیشگیری شود.»

وزیر بهداشتِ ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در توجیه سرعت پایین واکسیناسیون در کشور گفت:

«نمی‌خواهیم واکسن‌ها دپو و ذخیره شود. هر قدر دانشگاه‌ها واکسیناسیون را به شکل گسترده‌تری انجام دهند، به آنها واکسن می‌دهیم بنابراین سرعت توزیع واکسن بستگی به سرعت تزریق آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد.»

کرونا تا ۱۴۰۲ با ایرانیان خواهد بود

مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن کرونا، معتقد است که به سبب کُندی روند واکسیناسیون، ایران تا ۱۴۰۲ همچنان با همه‌گیری ویروس کرونا درگیر خواهد بود:

«در وهله اول واکسن به اندازه کافی و در وهله دوم به تزریق به اندازه کافی نیاز داریم. مطلوب‌ترین شکل واکسیناسیون این است که ظرف سه ماه کل جمعیت را واکسینه کنید، زیرا کسانی که فروردین ۱۴۰۰ واکسن زدند ممکن است در اسفند ۱۴۰۰ آنقدر مصونیت نداشته باشند نسبت به کسی که دی ماه واکسن تزریق کرده است.»

سویه لامبدا از سویه دلتا عفونی‌تر و کشنده‌تر است. این سویه نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در کشور پرو شناسایی شد و به سرعت به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی سرایت کرد. سویه لامبدا در برابر انواع واکسن‌ها نیز مقاوم‌تر است.  

در حالی‌که خطر همه‌گیری ویروس کرونا در موج ششم با سویه لامبدا ایران را تهدید می‌کند، قرار است به زودی راهپیمایی جاماندگان مراسم اربعین برگزار شود.