به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا چهارشنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد به‌رغم آن‌که طالبان وعده تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول را داده بودند فهرست کابینه‌ آن‌ها نشان می‌دهد که به وعده خود عمل نکرده‌اند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است:

«با توجه به وعده‌های طالبان در هفته‌های گذشته، امیدوار بودیم شاهد تنوع غنی قومی و مذهبی در کابینه باشیم اما با تجزیه و تحلیل اسامی اعلام‌شده، این دولت فراگیر و همه‌شمول به نظر نمی‌رسد.»

جمعه گذشته، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تشکیل دولت انتقالی فراگیر و همه‌شمول در افغانستان را از جمله شرط‌های خود برای تعامل با طالبان اعلام کرده بودند. احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون، تضمین این‌که افغانستان به پایگاهی برای صدور تروریسم به دیگر کشورها تبدیل نخواهد شد  و آزادی مطبوعات از شروط دیگر اتحادیه اروپا بودند.

طالبان روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر، پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط بر کابل، اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را معرفی کردند. در این کابینه از جمله ملامحمدحسن آخوند، از رهبران این گروه رئیس دولت و سراج‌الدین حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و برای دستگیری و کشتن او ۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده است، وزیر کشور هستند.

در این کابینه هیچ زنی حضور ندارد و وزارت زنان نیز از ساختار آن حذف شده است. همچنین به‌جز عبدالسلام حنفی از قوم ازبک، هیچ قوم دیگری در ترکیب کابینه نماینده‌ای ندارد.

از سوی دیگر روز چهارشنبه، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در رامشتاین واقع در ایالت راینلند-فالتز آلمان دیدار کرد تا در مورد اوضاع افغانستان گفت‌وگو کنند.

به‌گزارش رویترز، هایکو ماس قبل از آغاز این دیدار گفت در دولت طالبان تنها رهبران این گروه شرکت دارند در حالی‌که قدرت‌های جهان انتظار داشتند طالبان دولتی فراگیر و متشکل از همه اقلیت‌ها و اقوام ساکن آن کشور تشکیل داده و از نقض حقوق بشر پرهیز کند.

ماس با این حال افزود آلمان تماس خود را با طالبان را برای خروج شمار بیشتری از شهروندان افغانستان از خاک آن کشور حفظ خواهد کرد.

وزارت امور خارجه‌ آمریکا نیز نگرانی خود را از کابینه جدید افغانستان ابراز داشت و گفت اگرچه فهرست کابینه طالبان موقت است اما اسامی اعلام‌شده در ترکیب کابینه‌ تنها شامل اعضای این گروه یا نزدیکان آن‌ها می‌شود.

لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز ترکیب کابینه طالبان را نشانه‌ای بد برای جامعه بین‌المللی دانست.

قرار است وزیران امور خارجه بیش از ۲۰ کشور در یک کنفرانس ویدئویی مشترک در مورد افغانستان به گفت‌وگو بنشینند.