سه هفته بعد از سقوط کابل، طالبان اعضای کابینه موقت خود را معرفی و اعلام کرد.

در فهرست اعضای کابینه که طالبان منتشر کرده، وزارت زنان حذف شده و وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جمع وزارتخانه‌ها اضافه شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که اکنون در کابینه سرپرستی وزارت اطلاعات و فرهنگ را به‌عهده دارد، گفت کابینه اعلام‌شده برای رسیدگی به «نیازهای فوری حکومتداری» تشکیل شده و به یک معنا دولت موقت است.

مقاو.مت شمال: کابینه طالبان نامشروع و غیرقانونی است

در کابینه طالبان محمد حسن آخوند به عنوان نخست‌وزیر معرفی شده و ریاست کابینه را به عهده گرفته است. او از بنیانگذاران طالبان در سال‌های دهه ۱۹۹۰ است.

مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در جایگاه رهبری افغانستان قرار دارد. محمد حسن آخوند به او پاسخگوست.

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر، سراح الدین حقانی، وزات داخله، مولوی محمد یعقوب، وزارت دفاع و امیر خان متقی، وزارت خارجه و ملا عبدالحق وثیق، وزارت استخبارات را به عهده گرفته‌اند. به این ترتیب پست‌های کلیدی کابینه طالبان در اختیار کسانی قرار گرفته که در طول پنج سال حکومت طالبان در اواخر سال‌های دهه ۱۹۹۰ در حکومت سمت داشته‌اند.

حکومت آپارتاید تک‌قومی

جبهه مقاومت ملی افغانستان یا جبهه مقاومت شمال در واکنش به ترکیب کابینه طالبان، با صدور بیانیه‌ای اقدام این گروه را «نامشروع»، «غیرقانونی» و «نماد بارز دشمنی این گروه با مردم افغانستان» خوانده است. این جبهه به رهبری احمد مسعود فعالیت می‌کند. مقاومت شمال از سازمان ملل متحد و سایر کشورها و نهادها خواسته است که از همکاری دیپلماتیک و سیاسی با طالبان خودداری کنند.

حزب جمعیت اسلامی به ریاست صلاح‌الدین ربانی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد ترکیب کابینه طالبان نشان می‌دهد که طالبان از لحاظ «انحصارگرایی و نگاه افراطی قومی» به مسأله سیاست و قدرت در افغانستان، از حاکمان «تحمیلی قبلی» بر کشور نیز یک قدم فراتر گذاشته‌اند.

عطامحمد نور نیز اعلام کرد کابینه طالبان نمایانگر «حکومت آپارتاید تک‌قومی، طالب‌شمول، غیرمتخصص، بدون حضور زنان و برخلاف روح صریح قانون اساسی» است.

 اعتراضات زنان، بازداشت خبرنگاران و واکنش سازمان ملل

سازمان ملل متحد با انتشار پیامی در توییتر با ابراز نگرانی از عدم حضور زنان در کابینه اعلام‌شده طالبان، اعلام کرد که صلح و ثبات در افغانستان با تشکیل حاکمیت فراگیر و مشارکت زنان و جوانان تأمین می‌شود.

سازمان ملل همچنین بر ضرورت مشارکت گروه‌های قومی و نیز اقلیت‌های مذهبی تأکید کرده است.

چهارشنبه، ۱۷شهریور، شماری از زنان در کابل و همچنین در ولایت بدخشان در شمال شرقی کشور به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهایی خواهان مشارکت زنان در دولت شدند. زنان معترض شعار می‌دادند: «کابینه بدون زن ناکام است ناکام است».

به گزارش هشت صبح، طالبان  چند خبرنگار روزنامه اطلاعات روز را که قصد داشتند از اعتراضات زنان خبر و گزارش تهیه کنند، بازداشت و خبرنگاران را سخت کتک زدند و سپس آن‌ها را آزاد کردند.   

«مجمع روزنامه‌هاى افغانستان» با انتشار بیانیه‌ای ضمن اظهار نگرانی عمیق از بازداشت و آزار خبرنگاران از طالبان خواست از خشونت در برابر خبرنگاران دست بردارند و به آزادی بیان احترام بگذارند.

در همان حال چین ضمن استقبال از تشکیل دولت موقت طالبان اعلام کرد تشکیل دولت به معنای پایان هرج و مرج در افغانستان است. اتحادیه اروپا اما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دولت جدید افغانستان فراگیر نبوده و همه گروه‌های قومی و مذهبی مختلف این کشور را نمایندگی نمی‌کند. روسیه هم اعلام کرد تصمیمی برای گفت‌وگو با طالبان نگرفته و فعلا ترجیح می‌دهد نظاره‌گر وقایع باشد.