رسانه‌های مستقر در اقلیم کردستان عراق در خبری فوری اعلام کردند که صبح روز پنجشنبه، ۱۸ شهریور هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای جنگی ایرانی، مناطق مرزی اقلیم کردستان را که احزاب مخالف کرد ایرانی در آن مستقر هستند بمباران کردند. مقام‌های سپاه پاسداران در این هفته تهدید به حملات فرامرزی علیه این گروه‌ها کرده بودند.

روداو و هه‌نگا گزارش داده‌اند که پس از حمله هوایی به منطقه سیده‌کان، چومان و حاجی عمران در اقلیم کردستان، هم‌اکنون توپخانه‌های سپاه در حال شلیک به سمت این منطقه هستند.

همچنین گزارش شده است که چندین جنگنده مواضع احزاب کرد اپوزسیون در ارتفاعات هلگورد، بربزین و آلانه هدف قرار گرفته است.

هنوز گزارشی از تلفات جانی این حملات منتشر نشده است و احزاب مخالف نیز بیانیه نداده‌اند.

کاوه بهرامی ، فرمانده فرماندهی پیشمرگه حزب دمکرات کردستان ایران در گفتگو با خبرنگار رویترز گفت:

«هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده‌های ایرانی در ساعات اولیه صبح مناطق سیدکان و چومان در شمال شرقی استان اربیل را هدف قرار دادند.»

سپاه پاسداران نیز با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی حمله به اقلیم کردستان را پذیرفت و نوشت که در این حمله یگان‌های پهپادی و موشکی نیروی زمینی سپاه شرکت داشته‌اند. در این بیانیه به حملات توپخانه‌ای اشاره‌ای نشده و نکته قابل توجه این است که زمان حمله روز چهارشنبه ۱۷ شهریور اعلام شده است.

در بیانیه سپاه همچنین به شلیک ۷ موشک به محل استقرار و مرکز احزاب مخالف جمهوری اسلامی اشاره شده است. سپاه مدعی است که در نتیجه این حمله ده‌ها تن از سران و نیروهای عملیاتی احزاب مخالف را کشته است.

محمد پاکپور، فرمانده زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه ۱۵ شهریور احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را به حمله و «پاسخ قاطع و کوبنده» تهدید کرد.

پاکپور ضمن بازدید از یگان‌های مرزی با اقلیم کردستان عراق گفت:

«سال‌ها است که گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده می‌کنند.»

جمهوری اسلامی مخالفان خود را «تروریست» می‌خواند. حزب‌های دموکرات کردستان (حدک) و دموکرات کردستان ایران (حدکا) و نیز حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در اقلیم کردستان مقر دارند.

فرمانده زمینی سپاه در ادامه عراق و حکومت اقلیم کردستان را مسئول دانست و گفت که اجازه برپایی مقر به مخالفان کرد جمهوری اسلامی «مغایر حسن همجواری و روابط حسنه دو کشور» است.

روز چهارشنبه ۱۷ شهریور نیز خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران با انتشار یک یادداشت، عملکرد مسعود بارزانی در اقلیم کردستان را در جهت خواسته‌های آمریکا و اسرائیل دانست و نوشت که «برخی از رهبران سودا پیشه اقلیم کردستان عراق با سوء استفاده از سیستم فدرالی در عراق دست خود را در حمایت از مجرمان امنیتی ایران  در شمال عراق باز دانسته درصورتی که قانون فدرالی را بخوبی درک نکرده‌اند.»

در این یادداشت به صراحت اعلام شد که «نیروی زمینی سپاه» باید بر اساس قوانین بین‌المللی به مقر احزاب مخالف جمهوری اسلامی در کردستان حمله کند.

دو روز قبل از انتشار این یادداشت نیز فرمانده نیروی زمینی سپاه گروه‌های کرد را به حمله تهدید کرد و از ساکنان نزدیک مقرهای این گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی خواست که برای آسیب ندیدن در حمله احتمالی، از آنجا فاصله بگیرند.

سپاه به مقر احزاب کرد پیش از این نیز حمله کرده است. این حملات تلفات غیرنظامی نیز داشته است.

سپاه پاسداران ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ / هشتم سپتامبر ۲۰۱۸ با موشک‌های زمین به زمین به مقر فرماندهی و اردوگاه آموزشی حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران هنگام نشست شورای رهبری این حزب در شهر کوی‌سنجق حمله کرد. در این حمله موشکی دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ۳۸ نفر مجروح شدند. همزمان با حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان، مسئولان قضایی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی، سه زندانی سیاسی کرد را اعدام کردند. روز پس از آن کردستان ایران به اعتصاب عمومی وارد شد.

حزب دموکرات کردستان آن زمان اعلام کرد که حملات موشک‌های دوربرد ایران به یک کمپ پناهندگان مرتبط با مقر این حزب برخورد کرده و ۵۰ نفر از پناهجویانی که در آن زندگی می‌کردند، مجروح شدند.

چهارشنبه ۱۹ تیر  ۱۳۹۸/ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۹ سپاه پاسداران مقر حزب دموکرات کردستان (حدک) و حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) در سیدکان و آلانه را گلوله‌باران کرد و در جریان آن یک دختر ۱۸ ساله به نام زیتون قدیر، کشته و دو برادر او به نام‌های سیروان ۲۳ ساله و اسماعیل ۱۴ ساله به‌شدت زخمی شدند.

پنجشنبە ٨ آبان ۱۳۹۹ /٢٩ اکتبر ۲۰۲۰ نیز توپخانەهای سپاه پاسداران در پیرانشهر و اشنویە اقدام بە گلوله‌باران ارتفاعات مرزی اقلیم کُردستان و کوهستان‌های «بربزین» و «تلان» کردند. سپاه پاسداران در حملات خود نیز با پهپاد و موشک چندین منطقە را در این کوهستان‌ها هدف قرار داد.

۲۶ تیر ۱۳۹۰ / ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ نیز نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهدا در منطقه مرزی سردشت و پس از ورود به خاک عراق به مقر پژاک حمله کرد. پیش از آن نیز ایران به گلوله‌باران این منطقه پرداخته بود.

در دو هفته اخیر گزارش‌هایی از درگیری‌های مسلحانه در مرز منتشر شده اند. اسماعیل رستم‌پور، فرماندار بانه پنج‌شنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که در مرز گله‌سوره این شهرستان با اقلیم کردستان عراق، درگیری مسلحانه رخ داد و در جریان آن یک نفر از نیروی انتظامی به نام رضا سپهوند، مرزبان هنگ مرزی کشته شد. شهرستان مرزی بانه در فاصله ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد. این درگیری شامگاه گذشته، چهارشنبه ۱۰ شهریور در حین پایش و مراقبت نیروی مرزبانی از نوار مرزی رخ داد.

پنج‌شنبه گذشته، ۴ شهریور نیز پاسداران مرزدار در منطقه سروآباد، واقع در کردستان و مرز عراق، با یک گروه مسلح درگیر شدند.