«میدل ایست نیوز» پنج‌شنبه ۱۸ شهریور / ۹ سپتامبر به‌نقل از یک مقام مسئول عراقی در دفتر نخست‌وزیری این کشور اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در تدارک سفری به بغداد است تا درباره چندین موضوع با مسئولان عراقی گفت‌وگو کند.

به‌گفته این مقام عراقی، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دو روز پیش به مسئولان دفتر خود درباره قصد سفر ولیعهد سعودی به بغداد سخن گفته بود اما تاریخ دقیقی برای آن مشخص نکرد.

با این حال، این مقام عراقی گفته است به‌شکل معمول در چنین سفرهایی، کمیته‌هایی برای آمادگی جهت این سفر تشکیل می‌شود اما در این مورد تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

از سوی دیگر رحیم العبودی، از رهبران جریان حکمت عراق به «العربی الجدید» گفت:

«بر اساس اطلاعات موجود، سفر ولیعهد سعودی به بغداد بر پرونده‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و نقش عراق در نزدیک‌سازی دیدگاه‌های تهران و ریاض و حل اختلاف‌های آن‌ها تمرکز خواهد داشت.»

به‌گفته العبودی، سفر بن سلمان پیش از انتخابات پارلمانی در ۱۰ اکتبر انجام خواهد شد و تهران در چارچوب منافع خود، از این سفر استقبال می‌کند و عراق نیز در تلاش است حالت توازن را میان دو کشور ایجاد کند و در محوربندی هیچ کدام جای نگیرد.

ریاض و تهران در ماه آوریل همزمان با مذاکرات احیای برجام در وین، مذاکرات مستقیم برای مهار تنش‌ها بین دو کشور را با میانجی‌گری بغداد آغاز کردند و تاکنون سه دور مذاکره کرده‌اند. عربستان سعودی و متحدانش به دلیل عدم توجه به برنامه موشک‌های بالستیک تهران و نیروهای نیابتی منطقه‌ای در توافق هسته‌ای با آن مخالفت کرده‌اند.

تلاش‌ها برای حل مناقشات ایران و عربستان سعودی و کشورهای عربی می‌تواند افزایش یابد زیرا کشورهای عربی خلیج فارس که مدت‌هاست برای تضمین امنیت خود به واشنگتن متکی هستند، با نگرانی به مذاکرات احیای برجام و پایان آشفته دو دهه جنگ در افغانستان می‌نگرند.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق ۹ شهریور / ۳۱ اوت اعلام کرد که دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان سعودی با تشکیل دولت جدید در ایران، به‌زودی در بغداد برگزار خواهد شد.

ایران و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ روابط خود را قطع کرده‌اند. تنش بین آن‌ها پس از حمله سال ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که نیمی از تولید نفت این کشور را از بین برد، بدتر شد. ریاض مسئول این حمله را تهران دانست، اما مقام‌های ایرانی این اتهام را رد کرده‌اند.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق دوشنبه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر در سفر خود به اتریش اعلام کرد که عراق تلاش می‌کند ایران را به عربستان سعودی و آمریکا نزدیک کند.

نزدیکی بیشتر عراق به کشورهای عربی منطقه

شنبه گذشته عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور عربستان سعودی به بغداد سفر کرد و با مسئولان عراقی از جمله مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر، عثمان الغانمی، وزیر کشور و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

عراق و عربستان سعودی با بیش از ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک مسائل مشترکی برای گفت‌وگو دارند از جمله، تبادل اطلاعات درباره مقابله با تروریسم، مسائل تجاری و اقتصادی و همچنین موضوع اتصال خطوط برق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با عراق.

هفته گذشته وزارت برق عراق از کاهش ناگهانی ۴۱ میلیون مترمکعب از صادرات گاز ایران خبر داد و اعلام کرد که این اقدام موجب کاهش ۵۵۰۰ مگاواتی تولید برق عراق شده است. روز گذشته (چهارشنبه) نیز وزارت برق عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حجم صادرات گاز ایران بار دیگر از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۱۲ میلیون مترمکعب کاهش یافت و تأمین گاز برای مناطق جنوبی عراق کاملاً متوقف شد.

عراق از سال ۱۹۹۰ با کمبود برق روبه‌روست و از سال ۲۰۰۳ به این سو برق در بغداد و سایر استان‌ها سهمیه‌بندی می‌شود. این کشور در حال مذاکره با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آن عربستان سعودی برای واردات برق است و قصد دارد از اردن و ترکیه نیز برق وارد کند.

با روی کار آمدن مصطفی الکاظمی در عراق، دولت این کشور تلاش کرده است که برای حل مشکلات اقتصادی و خدماتی خود روابط با کشورهای عربی را افزایش دهد.

در ۶ تیر / ۲۷ ژوئن الکاظمی، نشستی با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در بغداد داشت که در آن به بررسی راهکارهای همکاری، هماهنگی و ارتباط گسترده و راهبردی میان سه کشور پرداختند.