واشنگتن پست پنج‌شنبه ۱۸ شهریور / ۹ سپتامبر گزارش داد که طالبان با خروج گروهی از خارجی‌ها از افغانستان موافقت کرده است. این روزنامه نوشته است اسامی ۲۱۱ نفر وجود دارد که اجازه خروج از افغانستان را دارند. این افراد علاوه بر آمریکایی‌ها شامل شهروندان کانادایی، بریتانیایی و آلمانی می‌شوند.

مطلق بن ماجد القحطانی، فرستاده ویژه قطر در یک نشست خبری در فرودگاه کابل گفت این افراد با یک فروند هواپیمای چارتر که قبلاً وسایل امدادی را به کابل حمل کرده بود به دوحه، پایتخت قطر منتقل می‌شوند.

القحطانی افزود امیدوار است که دومین پرواز نیز فردا انجام شود.

این نخستین پرواز بین‌المللی از فرودگاه کابل است که پس از خروج نهایی ارتش آمریکا در پایان ماه اوت بسته شد. پیش از این حدود ۱۲۳ هزار نفر از افغانستان خارج شده بودند.

موافقت طالبان با خروج گروه دیگری از خارجی‌ها گام دیگری است برای کسب مشروعیت بین‌المللی از سوی این گروه.

با این حال شک و تردید در میان کشورهای غربی نسبت به حاکمان جدید افغانستان در حال افزایش است. سازمان ملل متحد گفته است که صلح و ثبات پایدار در افغانستان به مشارکت قابل توجه زنان و گروه‌های قومی، مذهبی و اقلیت‌ها بستگی دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته (چهارشنبه)  پس از یک کنفرانس ویدئویی در آلمان با نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و عضو ناتو و همچنین سازمان ملل گفت که اسلام‌گرایان حاکم بر افغانستان باید با اقدامات خود مشروعیت کسب کنند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه فدرال ضمن نگرانی از ترکیب کابینه جدید طالبان خواستار ادامه مذاکرات با آن‌ها برای برنامه‌ریزی به‌منظور تخلیه افراد بیشتر از افغانستان شد.

کمک چین به افغانستان

در سوی دیگر اما چین از اعلام کابینه‌ طالبان استقبال کرد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه‌ چین روز گذشته (چهارشنبه) در یک نشست خبری گفت تشکیل کابینه طالبان به ایجاد ثبات در افغانستان کمک می‌کند.

او ضمن شتاب‌زده خواندن خروج آمریکا از افغانستان گفت چین به اعلام طالبان در مورد ایجاد یک «دولت گذار» اهمیت زیادی قایل است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه‌ چین نیز روز گذشته در نشست وزیران امور خارجه‌ کشورهای همسایه‌ افغانستان که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود، اعلام کرد که کشورش معادل ۳۱ میلیون دلار غلات، لوازم زمستانی، سه میلیون دوز واکسن کرونا و دارو به افغانستان کمک می‌کند.

وانگ یی از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا به طالبان در ایجاد یک دولت فراگیر کمک کنند و از طالبان خواست تا روابط‌ خود با گروه‌های تروریستی را قطع و با آن‌ها مقابله کنند.

در نشست روز گذشته وزیران امور خارجه‌ ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان نیز شرکت داشتند.

چین درحالی از کابینه طالبان استقبال می‌کند که پست‌های کلیدی آن در اختیار کسانی قرار گرفته که در طول پنج سال حکومت طالبان در اواخر سال‌های دهه ۱۹۹۰ در حکومت سمت داشته‌اند و نام برخی از آن‌ها از جمله ملا سراج‌الدین حقانی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد.

همچنین در کابینه‌ طالبان هیچ زنی حضور ندارد و وزارت زنان نیز ظاهراً حذف شده است. در ترکیب دولت طالبان از هیچ قوم دیگری به‌جز عبدالسلام حنفی از قوم ازبک، فرد دیگری وجود ندارد.

اعتراض طالبان به بودن نام‌ اعضای خانواده‌ حقانی در فهرست سیاه آمریکا

در همین حال «اف‌بی‌آی»، اداره‌ تحقیقات فدرال آمریکا اعلام کرد که جایزه برای بازداشت سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان را از پنج میلیون دلار به ۱۰ میلیون دلار افزایش داده است.

در واکنش به این اقدام، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی و وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان امروز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور / ۹ سپتامبر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قراردادن نام‌های طالبان در فهرست سیاه آمریکا، به نفع هیچ کدام از طرف‌ها نیست.

مجاهد افزود اعضای خانواده‌ حقانی از جمله سراج‌الدین حقانی اعضای گروه طالبان‌اند و تشکیلات جداگانه‌ای ندارند. به‌گفته او خارج کردن نام‌ اعضای این خانواده از فهرست سیاه آمریکا و سازمان ملل بدون استثنا بخشی از توافق‌نامه‌ دوحه بود.

ذبیح‌الله مجاهد خواستار آن شد که این موضوع از طریق دیپلماتیک با آمریکا حل شود

ممنوعیت تظاهرات بدون مجوز

همزمان با این رویدادها و ادامه اعتراضات مردمی علیه طالبان در شهرهای افغانستان، به‌ویژه از سوی فعالان زن، وزارت کشور طالبان در نخستین اطلاعیه خود پس از انتصاب سراج‌الدین حقانی به‌عنوان سرپرست آن، از مردم خواست تا در حال حاضر تحت هیچ نام و عنوانی دست به تظاهرات نزنند.

در این اعلامیه که چهارشنبه ‌شب ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر منتشر شد آمده است که در چند روز گذشته در کابل و شماری از ولایت‌ها، تعدادی از افراد به بهانه تظاهرات به خیابان‌ها آمده و امنیت عمومی را مختل می‌کنند؛ «در این مورد به تمام هم‌وطنان اطلاع داده می‌شود که در حال حاضر تحت هیچ نام و عنوانی، برای راه‌اندازی تظاهرات تلاش نکنند.»

وزارت کشورِ تحت مدیریت حقانی افزوده است که تظاهرات باید قانونی باشد و از وزارت دادگستری مجوز برگزاری گرفته باشد و نهادهای امنیتی در جریان گذاشته شود تا امنیت تظاهرکنندگان تضمین شود.

براساس این اطلاعیه هدف و شعارهای تظاهرات، همچنین محل و زمان آغاز و پایان تظاهرات و جزئیات دیگر، باید دست‌کم ۲۴ ساعت پیش از برگزاری با اداره‌های مربوطه اطلاع داده شد و مجوز لازم گرفته شود «در صورت تخلف، مسئولیت هر رویدادی به دوش متخلف است و با برخورد قانونی روبه‌رو می‌شود».

در چند روز گذشته، کابل و شماری از مراکز ولایت‌ها شاهد تظاهرات اعتراضی بوده‌اند. در جریان این اعتراضات گزارش‌هایی مبنی بر شرب‌وشتم خبرنگاران و معترضان از سوی طالبان، منتشر شد. در هرات دو نفر از معترضان کشته شدند.