ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  بامداد جمعه ۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور در یک نشست خبری اعلام کرد ایالات متحده آمریکا همچنان معتقد است که توافق هسته‌ای موثرترین راه حل [برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران] است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در دیدار با هایکو ماس همتای آلمانی خود در پایگاه هوایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان گفته بود که آمریکا به توقف مذاکره برای بازگشت به توافق هسته‌ای نزدیک می‌شود. ماس اما اظهار امیدواری کرده بود که ایران به میز مذاکرات بازمی‌گردد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما به تأکید اعلام کرد که آمریکا معتقد است همچنان بازگشت طرفین به تعهداتشان در توافق هسته‌ای میسر است. پرایس اما هشدار داد که روند کنونی در مذاکرات وین را نمی‌توان برای مدت نامعلوم ادامه داد. بلینکن در آلمان گفته بود:

«تاریخی برای از سرگیری مذاکرات مشخص نمی‌کنیم، اما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت به برجام منافع به دست آمده در توافق را دوباره ایجاد نمی‌کند.»

 سفر مالی به مسکو رضایت‌بخش بود

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که راب مالی گفت‌وگوهای سازنده و خوبی در روسیه داشته است.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در رأس هیاتی از ۷ تا ۱۰ سپتامبر /۱۶ تا ۱۹ شهریور به مسکو و پاریس سفر کرده است. هدف از این سفر تعیین مسیر دیپلماسی هسته‌ای با ایران اعلام شده است.

 وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روزهای هشتم و نهم سپتامبر با رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران دیدار و رایزنی کرده است. در این رایزنی‌ها، نیکلای اسپاسکی معاون شرکت دولتی روس اتم و د.هایزنگ معاون وزیر انرژی آمریکا شرکت داشتند. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است:

«دو طرف بر پایبندی به ادامه همکاری در چارچوب مذاکرات وین با شرکت همه طرف‌های شرکت‌کننده در برجام ازجمله ایران و نیز نمایندگان آمریکا در آن تاکید کردند.»

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه یادآوری کرده که «آمادگی تهران» برای بازگشت هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات نقش مهمی دارد.

مقصد بعدی مالی پاریس است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پایتخت فرانسوی با نمایندگان سه قدرت اروپایی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

کشمکش بر سر احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۱۶ شهریور در وین اعلام کرد که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران «به طور جدی» تضعیف شده است. علاوه بر این در این گزارش یادآوری شده است که ایران هنوز توضیحات لازم در مورد ذرات اورانیوم در چهار مرکز هسته‌ای اعلام نشده که اسرائیل آن‌ها را افشا کرده بود ارائه نداده است. این فعالیت‌ها ناظر به برنامه هسته‌ای ایران پیش از توافق برجام است.

آژانس همچنین اعلام کرده حجم اورانیوم ایران با غنای ۲۰ درصد اکنون به ۸۴ کیلو و ۳۰۰ گرم  و میزان اورانیوم ایران با غنای ۶۰ درصد از دو کیلو و ۴۰۰ گرم در اواسط بهار سال جاری به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته هرچه سریع‌تر ابهامات درباره برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند.

این احتمال وجود دارد که با توجه به گزارش آژانس، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا هفته آینده در نشست شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح جمعه با انتشار پیامی در توییتر هشدار داد:   

«هر اقدام غیر سازنده، مخل فرایند مذاکره خواهد بود. البته، امیدوارم عقلانیت بر نشست هفته بعد شورای حکام، حاکم شود.»

ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ نیز دو روز قبل از آژانس خواسته بود «مخل» مذاکرات نباشد.

رئیسی همچنین در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده است:

«ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است.»

شامگاه گذشته امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دولت عضو هیأت مرگ در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت:

«طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.»