پس از اولین دور از پروژه ایران کوباتور که در سال ۲۰۱۶ به ساخت چندین اپلیکیشن تلفن همراه با هدف تقویت جامعه مدنی منجر شد، سازمان «اتحاد برای ایران» دور دوم این پروژه، تحت عنوان ایران‌کوباتور۲ را در سال ۲۰۲۰ کلید زد. حالا اپلیکیشن‌های برگزیده در دور دوم ایران کوباتور در حال آماده شدن هستند. «نهفت» یکی از این اپلیکیشن‌ها است که ۱۸ شهریور ۱۴۰۰/ ۹ سپتامبر ۲۰۲۱ از آن رونمایی شد.

اپلیکیشن «نهفت» یک برنامه رمزگذاری متنی آفلاین در گوشی‌های اندرویدی است که به کاربر اجازه می‌دهد پیام‌های خود را با یک رشته از کلمه‌‌های فارسی رمزگذاری کند یا اینکه پیامی را در یک عکس رمزگذاری کرده و از طریق هر پیام‌رسانی به شخص مورد نظر خود بفرستد.

پیام دریافتی توسط شخص مورد نظر مجددا توسط اپلیکیشن «نهفت» رمزگشایی می‌شود.

تولیدکنندگان اپلیکیشن «نهفت» آن را عکس‌العملی به قطع اینترنت در طول اعتراضات آبان ۹۸ که منجر به سرکوب بی‌رحمانه مردم توسط نیروهای امنیتی شد، می‌دانند. تولیدکنندگان همچنین طرح موسوم به «صیانت از کاربران» را هم دلیل دیگری عنوان می‌کنند که اهمیت این پروژه و هدفی که دنبال می‌کند را در اولویت قرار بدهند. 

دست‌اندکاران «نهفت» در متن اعلام آغاز به‌کار این اپلکیشن نوشتند:

ما امیدواریم نهفت به امنیت فعالین و مردم در ارتباطاتشان کمک کند و از طرف دیگر به حکومت نشان بدهد که قطع اینترنت به روی مردم همیشه گزینه راحتی برای آن‌ها نخواهد بود و «نهفت» و پروژه های مشابهی که تولید خواهند شد به مردم برای دور زدن این چرخه کمک خواهند کرد.  

خلاصه‌ای از ویژگی‌ها و نحوه کارکرد «نهفت»

رضا قاضی‌نوری، از سازندگان نهفت، درباره این اپ می‌گوید:

«قدرت نهفت این است که یک ابزار رمزگذاری آفلاین است. این بدان معناست که برای رمزگذاری پیام‌های متنی خود و ارسال آن به شخصی که به او اعتماد دارید، نیازی به اتصال به اینترنت ندارید. در قطع بعدی اینترنت که می‌دانیم در راه است، ایرانیان قادر خواهند بود از خط تلفن ثابت برای به اشتراک گذاشتن پیام‌های رمزگذاری شده خود با دوستان یا روزنامه‌نگاران استفاده کنند. مهم‌تر از همه، کنشگران و شهروندانی که برای حقوق و آزادی‌های خود تلاش می‌کنند، با آگاهی از این‌که پیام‌های خصوصی آن‌ها در نهفت امن و محرمانه است، احساس امنیت بیشتری می‌کنند حتی اگر مجبور باشند برای برقراری ارتباط از کانال‌های تحت کنترل حکومت استفاده کنند.»

به گفته سازندگان، اپلیکیشن نهفت هر پیام متنی زیر ۱۰۰۰ کاراکتر را در تلفن همراه رمزگذاری می‌کند. پیام‌ها چه در یک اپلیکیشن پیام‌رسان آنلاین مانند تلگرام، یک رسانه‌ اجتماعی مانند فیسبوک  یا یک پیام‌رسان داخلی تایید شده از سوی حکومت مانند سروش، بدون رهگیری از سوی سپاه پاسداران، شورای عالی فضای مجازی یا پلیس سایبری به‌صورت امن ارسال می‌شود.

همچنین نهفت این قابلیت را دارد که پیام‌های متنی را در قالب عکس به‌صورت «پنهان‌نگاری» یا به‌صورت پیام متنی شامل یک سری کلمات معنی‌دار و بی‌ضرر فارسی رمزگذاری کند. به گفته سازندگان هر دو روش رمزگذاری بسیار امن هستند و از فن‌آوری ویژه کاربران مربوطه و کتابخانه‌های رمزگذاری نفوذناپذیر سودیم استفاده می‌کنند.

سازندگان این اپ همچنان تاکید دارند که نهفت از رمزنگاری غیر متقارن استفاده می‌کند و کاربرها در ابتدا باید کلید‌های عمومی خود را با یکدیگر مبادله کرده و در اپلیکیشن وارد کنند. بعد از مبادله کلیدهای عمومی و اضافه کردن شخص مورد نظر در قسمت کانتکت اپ کاربرها می‌توانند برای همدیگر پیام رمزگذاری شده تولید کنند. 

«اتحاد برای ایران» که بانی و اجرا کننده اصلی این پروژه است،  یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در شمال کالیفرنیا است که با هدف گسترش آزادی‌های مدنی در ایران فعالیت می‌کند. این سازمان همچنین برای بهبود وضعیت حقوق بشر، تقویت جامعه مدنی، و افزایش مشارکت شهروندان از طریق فن‌آوری تلاش می‌کند.

اپلیکیشن «نهفت» را می‌توانید اینجا و یا از گوگل پلی دریافت کنید.