به گزارش خبرگزاری روداو سپاه پاسداران جمعه ۱۹ شهریور برای دومین روز پیاپی مناطقی در سیده‌کان، چومان و حاجی عمران در شرق اربیل را هدف آتش توپخانه قرار داد. مقامات محلی در گفت‌وگو با روداو و همچنین حزب دموکرات کردستان با انتشار پیامی در توییتر این حملات را تأیید کرده‌اند. بر همین اساس کسی در گلوله‌باران توپخانه سپاه کشته یا مجروح نشد. روداو می‌نویسد چوپانان و دهقانان ساکن این مناطق از ترس تداوم گلوله‌باران‌ها خانه‌نشین شده‌اند.

محمد پاکپور، فرمانده زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه ۱۵ شهریور احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را به حمله و «پاسخ قاطع و کوبنده» تهدید کرده بود. سپاه پاسداران با انتشار اعلامیه‌‌ای از ساکنان غیرنظامی شرق اربیل خواسته بود از مقرهای حزب دموکرات کردستان ایران فاصله بگیرند.

حزب‌های دموکرات کردستان (حدک) و دموکرات کردستان ایران (حدکا) و نیز حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در اقلیم کردستان مقر دارند.

روز گذشته علاوه بر حمله هوایی به مواضع حزب دموکرات کردستان ایران، چندین جنگنده مواضع احزاب کرد اپوزسیون در ارتفاعات هلگورد، بربزین و آلانه را هم هدف قرار داده بودند.

کاوه بهرامی، فرمانده فرماندهی پیشمرگه حزب دمکرات کردستان ایران روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که حملات سپاه کشته یا مجروح به جای نگذاشته است.  

در دو هفته اخیر گزارش‌هایی از درگیری‌های مسلحانه در مرز منتشر شده اند. اسماعیل رستم‌پور، فرماندار بانه پنج‌شنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که در مرز گله‌سوره این شهرستان با اقلیم کردستان عراق، درگیری مسلحانه رخ داد و در جریان آن یک نفر از نیروی انتظامی به نام رضا سپهوند، مرزبان هنگ مرزی کشته شد. شهرستان مرزی بانه در فاصله ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد. این درگیری شامگاه گذشته، چهارشنبه ۱۰ شهریور در حین پایش و مراقبت نیروی مرزبانی از نوار مرزی رخ داد.

پنج‌شنبه گذشته، ۴ شهریور نیز پاسداران مرزدار در منطقه سروآباد، واقع در کردستان و مرز عراق، با یک گروه مسلح درگیر شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از مقامات عراقی خواسته‌اند مانع از فعالیت حزب دموکرات کردستان ایران در اقلیم شوند. ژنرال تحسین الخفج، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اما در پاسخ اعلام کرده بود که عراق به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد تمامیت ارضی و امنیت آن کشور را مخدوش کند.

با این حال سپاه پاسداران در سال‌های گذشته همواره مواضع حزب دموکرات کردستان ایران در اقلیم را هدف حملات خود قرار داده است: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ / هشتم سپتامبر ۲۰۱۸ حمله موشکی به مقر حزب دموکرات کردستان ایران درشهر  کوی‌سنجق، گلوله باران مقر حزب دموکرات کردستان ایران مقر حزب دموکرات کردستان (حدک) و حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) در سیدکان و آلانه در  ۱۹ تیر  ۱۳۹۸/ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۹، گلوله باران ارتفاعات مرزی اقلیم کُردستان و کوهستان‌های «بربزین» و «تلان» در   ٨ آبان ۱۳۹۹ /٢٩ اکتبر ۲۰۲۰ ، و حمله به مقر پژاک در مرز سردشت در ۲۶ تیر ۱۳۹۰ / ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ از این مواردند.