معلمان موسوم به کارنامه سبز روز جمعه ۱۹ شهریور برای هفتمین روز متوالی مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. آن‌ها در آزمون استخدامی سال ۹۹ قبول شده‌اند اما آموزش و پرورش از استخدام آن‌ها سر باز می‌زند. بخشی از معلمان از شهرهای دیگر به تهران سفر کرده‌اند، و شب‌ها را در خیابان مقابل وزارت آموزش و پرورش سپری می‌کنند.

برخی معلمان کارنامه سبز کودکان خود را نیز به همراه دارند

معلمان معترض روز جمعه با سردادن شعارهای: نه مجلس نه دولت نیستند به فکر ملت، مسئول بی‌کفایت نماد ضعف و خفت، این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی، و سکوت فایده نداره کارنامه سبز بیکاره، خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامی خود شدند.

این تجمع در تداوم اعتراضات آن‌ها در تیر ماه است که دو هفته طول کشید، و با تهدید و وعده رسیدگی پایان یافت. عملی نشدن وعده‌ها دوباره معلمان را در بحران کرونا به تجمع و تحصن خیابانی کشاند.

مطابق ماده ۲۸، آموزش و پرورش هر سال از طریق برگزاری یک آزمون ورودی، گروهی از دانش‌آموختگان دانشگاهی و مراکز عالی تحصیلی را برای جبران کمبود معلم به کار می‌گیرد. سال ۹۹، از حدود نیم میلیون نفر شرکت کننده در این آزمون، ۴۸ هزار نفر پذیرفته شدند. ۲۳ هزار تن از پذیرفته شدگان را وزارت آموزش و پرورش جذب کرد و سایرین بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

کارنامه سبزهای معترض که تعدادشان ۱۶ هزار و به روایتی دیگر ۲۵ هزار نفر است، در آزمون استخدامی آبان سال ۹۹ قبول شده، مصاحبه تخصصی و معاینات پزشکی را از سر گذرانده‌اند اما آموزش و پرورش با توجیه محدودیت ظرفیت، از استخدام آن‌ها سر باز زده است. کارنامه سبزها می‌گویند آموزش و پرورش با کمبود ۲۰۰ هزار روبروست و هر سال چند هزار معلم نیز بازنشسته و از چرخه آموزش خارج می‌شوند.

در پی اعتراضات مداوم کارنامه سبزها در سال جاری، تیرماه رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تصمیم به جذب ۱۰ هزار تن از کارنامه سبزها خبر داد. گرچه معترضان معتقدند وزارت آموزش و پرورش ملزم به استخدام همه قبول شدگان است اما همان وعده استخدام ۱۰ هزار تن نیز در حد حرف باقی مانده است.

ایجاد افتراق و پراکندگی میان معلمان

کارنامه سبزها در شهریور دور دیگری از تجمع و تحصن را آغاز کردند. آن‌ها که از راه‌های دور و نزدیک به تهران آمده‌اند، از حمایت همکاران خود در تهران برخوردارند. معلمان تهرانی با تهیه غذای خانگی، وسائل خواب و سایر وسائل مورد نیاز در کنار همکاران خود ایستاده‌اند با این امید که بتوانند با اتحاد و همبستگی حق خود را بگیرند.

کارنامه سبزها تنها گروه معترض و مطالبه گر معلمان نیستند. وزارت آموزش و پرورش با تحمیل قراردادهای مختلف به معلمان از یک سو تبعیض میان معلمان را نهادینه کرده است و از سوی دیگر با تقسیم معلمان به قرارداد دائم، حق التدریسی، شرکتی، و… به اختلاف میان معلمان دامن می‌زند و راه همبستگی آن‌ها را دشوار کرده است.

یک بخش پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی، دسته دیگر پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی سال ۹۹ موسوم به کارنامه سبزها و معلمان رسمی با خواست اجرای رتبه بندی، معلمان حق التدریسی و سایر معلمان دارای قرارداد موقت خواستار استخدام؛ معلمان به حسب نوع قرارداد به گروه‌ها و دسته‌های مختلف تقسیم شده‌اند و هر بخش از جمعیت انبوه معلمان به نحوی با مساله امنیت شغلی و کاهش سطح معیشت درگیر و به آن معترضند.

پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی که از مناطق مختلف برای اعتراض به تهران رفته بودند، پس از ۴ روز تجمع، ۱۷ شهریور بدون دست یافتن به نتیجه، به تجمع خود پایان دادند. تجمع و تحصن معلمان کارنامه سبز ادامه دارد و معلمان خواستار اجرای رتبه بندی شغلی درصدهستند هفته آینده تجمع دیگری را سازمان دهند.