روزنامه نگار وال استریت ژورنال اعلام کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالاً در روزهای آینده به ایران سفر می‌کند.

لورنس نورمن روز جمعه در توییتی نوشت:

«من خبرهای تازه‌ای درباره سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران از منابعم دریافت کرده‌ام.»

 او همچنین به نقل از منبعی در پاریس گفت که ایالات متحده و سه کشور اروپایی هنوز تصمیمی در مورد قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران نگرفته‌اند.

او نوشت که سه کشور اروپایی منتظرند تحولی در ایران بر سر ادامه مذاکذات هسته‌ای و روی آوردن به دیپلماسی هستند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت همکاری ایران با این سازمان را در نشست بعدی این شورا که بین ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه/ ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر در وین برگزار می‌شود به اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهد کرد.

بر اساس گزارشی که توسط بلومبرگ منتشر شده است، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به دنبال ملاقات با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، پیش از نشست شورای حکام است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایالات متحده و تروئیکای اروپایی در تلاش هستند روسیه را متقاعد کنند که از رای‌گیری در مورد قطعنامه احتمالی ضد ایران در شورای حکام خودداری کند، روز جمعه نوشت:

«نباید توهمی وجود داشته باشد. اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شود، روسیه با آن مخالفت خواهد کرد.»

او افزود:

«همانطور که دیروز توییت کردم، نیاز به قطعنامه‌ای نیست که نه تنها بی‌معنا بلکه بسیار مضر باشد. بهتر است روی دیپلماسی حساب کنیم.»

روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور، کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار چند توییت به صورت تلویحی از احتمال صدور قطع‌نامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام گفت و آن را «اقدام غیرسازنده» و مخل مذاکرات برجام خواند. او اظهار امیدواری کرد که در نشست آتی عقلانیت حاکم باشد و آژانش و نهادهای سیاستگذارش خود را جدا از نتیجه توافق هسته‌ای و سرنوشت آن فرض نکنند.

یک روز قبل از انتشار این موضع از سوی نماینده ایران، ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ نیز در گفت‌وگو با شارل میشل، رئیس شورای اروپا به او هشدار داد که رخدادهای غیرسازنده در آژانس می‌تواند مسیر مذاکرات هسته‌ای را مختل کند.

تاکنون شش دور مذاکره میان ایران و کشورهای عضو برجام به صورت مستقیم و آمریکا به صورت غیرمستقیم در وین برگزار شده است. هنوز این مذاکرات نتیجه مشخصی نداشته است و برگزاری دور هفتم نیز از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به تعویق افتاده است.

این در حالی است که ایران در ماه‌های گذشته اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده است و سطح دسترسی و بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. گفته شده است که جزئیات این اختلال در دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای در ایران در گزارش جدید این نهاد منعکس شده و قرار است همین گزارش مبنای تصمیم‌گیری شورای حکام باشد.