بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه ۱۲ سپتامبر/۲۱ شهریور در سخنانی که دفترش آن‌را «افشاگری تازه» توصیف کرد مدعی شد جمهوری اسلامی شبه‌نظامیان یمنی، عراقی، سوری و لبنانی را در یک پایگاه هوایی در کاشان آموزش می‌دهد.   

گانتز گفت: حکومت تهران از پایگاه هوایی کاشان در شمال اصفهان برای آموزش تولید و استفاده از پهپادهای ساخت ایران به «عوامل تروریستی از یمن، عراق، سوریه و لبنان» بهره می‌گیرد.  

او در کنفرانسی در یکی از دانشگاه‌های تل‌آویو مدعی شد ایران همچنین در حال تلاش برای انتقال دانش فنی ساخت این پهپادهاست که امکان ساختشان را در نوار غزه فراهم می‌کند.

همزمان وزارت دفاع اسرائیل هم تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه کاشان منتشر کرد که در آن‌ها پهپهادها روی باند فرودگاه دیده می‌شوند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

با این‌وجود ایران و به‌ویژه سپاه پاسداران مسئول تجهیز بسیاری از گروه‌های شبه‌نظامی خاورمیانه شناخته می‌شود که مدام مواضع و پایگاه‌های ایالات متحده (در عراق)، اسرائیل و عربستان را هدف می‌گیرند.

ماه گذشته نفتکش «مرسر استریت» متعلق به ژاپن و تحت مدیریت شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم» در سواحل عمان هدف انفجار قرار گرفت و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند. ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و بریتانیا ایران را مسئول این حمله دانستند.

ارتش ایالات متحده اعلام کرد بر مبنای بررسی کارشناسان مواد منفجره، این انفجار را یک هواپیمای بدون سرنشین تولید شده در ایران ایجاد کرده است.

بنی گانتس، وزیر دفاع و یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل هم چهارشنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت در یک نشست خبری با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و سعید آقاجانی فرمانده شاخه پهپادی هوافضای سپاه در پشت این حمله مرگبار قرار دارند.

گانتس گفت:

«امیرعلی حاجی‌زاده در ده‌ها حمله تروریستی با پهپادها و موشک‌ها، در منطقه دست داشته است. نام کسی که مسئول  پهپادهای انتحاری است را هم برای نخستین بار افشا می‌کنم: او سعید آقاجانی است و فرمانده شاخه پهپادی هوافضای سپاه پاسداران است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی اما دخالت خود را در این انفجارها و دیگر حملات پهپادی و موشکی شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه قدس در خاورمیانه، رد می‌کنند.

حمله موشکی و پهپادی حوثی‌ها به انبارهای متعلق به سازمان‌های امدادی

در یکی از آخرین موارد و ساعاتی پیش از طرح ادعای آموزش شبه‌نظامیان عراقی، سوری، لبنانی و همچنین یمنی در پایگاه هوایی کاشان، دولت یمن از حمله حوثی‌ها به بندر المخاء خبر داد. حمله‌ای که شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران، مسئولیت آن‌را نپذیرفته‌اند.

براساس اعلام مقام‌های دولت یمن، شورشیان حوثی یک موشک بالستیک و پنج پهپاد پر از مواد منفجره را به سمت بندری در دریای سرخ شلیک کرده و انبارهای کمک‌های بشردوستانه را نابود کرده‌اند.

وزارت خارجه دولت به‌رسمیت شناخته‌شده یمن دیروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که این حمله بندر المخاء در سواحل غربی یمن را هدف قرار داده و به «تخریبی عظیم» در زیرساخت‌های بندر و سوختن انبارهای ذخیره برخی از سازمان‌های امدادرسانی منجر شده است. در این گزارش به تلفات انسانی و نام این سازمان‌ها اشاره‌ای نشده است.

یمن صحنه یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی‌ست و حیات میلیون‌ها نفر از ساکنان آن که تحت خشونت جنگ و قحطی قرار دارند، به کمک‌های بشردوستانه وابسته است.

هانس گروندبرگ ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در یمن ، روز جمعه هشدار داد فقیرترین کشور جهان عرب در جنگی تمام‌نشدنی گرفتار شده و مذاکرات صلح آسان نخواهد بود.

جنوب غربی یمن دروازه‌ای حیاتی برای واردات محموله‌های بشر دوستانه است. بندر المخاء یک ماه پیش، پس از بازسازی بازگشایی شده بود.