علیرضا کاظمی، سرپرست آموزش و پرورش سه‌شنبه ۲۳ شهریور در بازدید از مرکز مانیتورینگ پلتفرم شاد در ساختمان همراه اول،  اعلام کرد که سال تحصیلی ۱۴۰۰ به شکل آموزش مجازی با شبکه شاد آغاز می‌شود. کاظمی گفت: ممکن است مدارس کم‌جمعیت در مناطق دوردستی که به بعضی از امکانات دسترسی ندارند، حضوری باشد، اما بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان، مهر را با شاد آغاز می‌کنند.

به یک معنا: ۴۰درصد از دانش‌آموزان به شبکه شاد و یا به ابزار لازم از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت دسترسی ندارند.

سید حسن الحسینی، مسئول شبکه شاد و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرده بودند، ۳ میلیون دانش‌آموز یعنی ۲۱ درصد کل دانش‌آموزان کشور فاقد تبلت و گوشی‌های هوشمند‌ند و یا در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند دسترسی به اینترنت وجود ندارد و به همین سبب در سال تحصیلی گذشته آن‌ها از تحصیل بازماندند. یک سال گذشت و همچنان این گروه از دانش‌آموزان به‌سبب فقر امکانات، از دسترسی به آموزش مجازی محروم مانده‌اند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در این زمینه‌ها از سایر استان‌ها فقیرترند.

عدالت آموزشی در حد گزافه‌گویی مسئولان دولت سیزدهم

علیرضا کاظمی، سرپرست آموزش و پرورش سه‌شنبه ۲۳ شهریور در بازدید از مرکز پلتفرم شاد گفت:

«ممکن است مدارس کم‌جمعیت در مناطق دوردستی که تحت پوشش فضای مجازی نیستند یا به بعضی از امکانات دسترسی ندارند، حضوری باشد، اما بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان، مهر را با شاد آغاز می‌کنند.»

معنی این سخن این است که از سال گذشته تاکنون ۱۰ درصد به تعداد دانش‌آموزانی که به سبب فقر امکانات به شبکه شاد دسترسی نداشتند افزوده شده است. کاظمی اما درباره این واقعیت‌ها سکوت کرد و تصویر کاملا متفاوتی از «عدالت آموزشی» در دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیأت مرگ) به دست داد:

 ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد شده و نسخه‌ای که قرار است قبل از آغاز سال تحصیلی رونمایی شود، ظرفیت‌های متفاوت‌تری دارد و می‌تواند جذابیت‌های بیشتری برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

او در ادامه مدعی شد:

«یکی از رویکردهایی که می‌تواند به توسعه عدالت آموزشی کمک کند همین است که ما زمینه دسترسی دانش‌آموزان را به آموزش برتر و باکیفیت و مناسب آماده کنیم. امروز دانش‌آموز محروم‌ترین استان ما در اقصی‌نقاط کشور به بهترین تدریس‌ها دسترسی دارد و هیچ چیز بهتر از این کار برای دسترسی به فرصت آموزش تحصیلی برابر نیست.»

کمبود معلم: شبکه شاد ماندگار شد

زیرساخت‌های اینترنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل کوهستانی بودن ضعیف است و این ضعف همچنان ادامه دارد. سرعت اینترنت در خیلی از نقاط استان پایین است. بیش از ۳۰ درصد دانش‌آموزان این استان در سال تحصیلی گذشته به‌دلیل فقر مالی و عدم‌توانایی خرید گوشی هوشمند، تبلت و غیره، و همچنین به‌دلیل سکونت در مناطقی که زیرساخت‌های اینترنت در آنها موجود نبود، نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند. به گفته هادی زارع‌پور، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه با همشهری، ۸۱۲ روستا در سطح این استان محروم فاقد زیرساخت‌های اینترنتی هستند.

حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان نیز اعلام کرده است از بین ۴۶۱ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در مدارس شهری استان، ۱۱۰ هزار نفر در سال تحصیلی جدید نیاز به گوشی و تبلت دارند.

علیرضا کاظمی، سرپرست آموزش و پرورش بدون توجه به این آمار و ارقام که مراجع رسمی اعلام کرده‌اند گفت:

«اقدامات بسیار زیادی انجام می‌دهیم که ضریب نفوذ بهره‌برداری دانش‌آموزان را در حوزه شاد هم با تهیه تبلت و دستگاه‌های متناسب و هم با ایجاد زیرساخت‌های فناورانه در اقصی‌نقاط کشور فراهم کنیم. ممکن است بخشی از کشور تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات نباشد و یا اگر هست، کیفیت و سرعت مناسبی ندارد. بدین‌منظور جلساتی با وزیر ارتباطات داشتیم و قول‌های مناسبی دادند و در شورای عالی فضای مجازی هم موضوع در دستور کار است. امروز اولین دستور کار شورای عالی فضای مجازی، شبکه شاد است.»

سرپرست آموزش و پروش همچنین اعلام کرد که حتی اگر همه‌‌گیری ویروس کرونا در ایران مهار شود، شبکه شاد باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش سازمان برنامه‌وبودجه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۱۱ هزار معلم بازنشسته و از آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند. در سال جاری دو میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز برای خرید کتاب درسی ثبت نام نکرده‌اند. این دانش‌آموزان یا قصد ترک تحصیل دارند یا ترک تحصیل کرده‌اند.