به‌گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و قوی‌ترین متحد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در یک دهه جنگ در این کشور، آخرین بار در سال ۲۰۱۸ رهبر سوریه را در اقامتگاه تابستانی خود در سوچی در دریای سیاه به حضور پذیرفت.

کاخ کرملین اعلام کرد که این دو روز دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر در مسکو دیدار و در باره وضعیت سوریه گفت‌وگو کردند. این دیدار تا آخرین لحظه اعلامِ عمومی نشد.

نیروی هوایی روسیه پس از حضور در سوریه در سال ۲۰۱۵ نقش مهمی در تغییر روند جنگ سوریه به سود اسد ایفا کرد و به او کمک کرد تا بیشتر سرزمین‌های از دست‌رفته را از شورشیان بازپس بگیرد.

با این حال، بخش‌های قابل توجهی از سوریه همچنان از کنترل دولت خارج است؛ نیروهای ترکیه در بیشتر مناطق شمالی و شمال غربی – آخرین سنگر اصلی شورشیان ضد اسد – و نیروهای آمریکایی در شرق و شمال شرقی تحت کنترل کردها مستقر هستند.

بشار اسد که در جنگ مورد حمایت ایران هم بوده است، از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱، سفرهای اندکی به خارج داشته است.

به گفته کرملین، پوتین در دیدار روز دوشنبه با اسد از حضور نیروهای خارجی در سوریه انتقاد کرد و گفت:

«به نظر من، مشکل اساسی حضور نیروهای نظامی خارجی در برخی مناطق [سوریه]، بدون مجوز سازمان ملل متحد است که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و شما را از تلاش برای تحکیم کشور بازمی‌دارد.»

پوتین افزود گروه‌های تروریستی علاوه بر کنترل بخشی از خاک سوریه به حمله به غیرنظامیان نیز ادامه می‌دهند.

بشار اسد موفقیت نظامی نیروهای سوریه و روسیه را تأیید کرد و گفت حضور روسیه به درخواست دمشق برای مقابله با «تروریسم و ​​آزادسازی مناطق اشغالی» بوده و باعث بازگشت غیرنظامیان به سرزمین‌های خود شده است.

اسد گفت:

«با توجه به این واقعیت که تروریسم بین‌المللی مرز نمی‌شناسد و این طاعون در سراسر جهان در حال گسترش است، ارتش ما سهم بزرگی در حفاظت از بشریت داشته است.»

با این حال، او از این‌که روند سیاسی به مدت سه سال در بن‌بست قرار دارد ابراز تأسف کرد و آن را به دلیل «تأثیر مخرب برخی از کشورها و سایر عوامل» دانست اما درباره این عوامل چیزی نگفت.

اسد همچنین تحریم‌های اعمال‌شده علیه سوریه را «ضد انسانی» و «نامشروع» توصیف کرد.

آمریکا سال گذشته تحریم‌ها علیه سوریه را تشدید کرد و گفت هدف از آن مجبور کردن اسد به توقف جنگ و موافقت با راه حل سیاسی است.

ولادیمیر پوتین در مورد نتایج انتخابات در سوریه گفت:

«نتایج گویای آن است که مردم به شما اطمینان دارند، به‌رغم همه دشواری‌ها در سال‌های گذشته و حوادث غم‌انگیزی که پیش آمد در هر صورت روند بازسازی و بازگشت به زندگی عادی به شما مرتبط است.»

انتخابات ریاست جمهوری سوریه ۵ خرداد / ۲۶ مه سال جاری برگزار شد. در این انتخابات دادگاه عالی قانون اساسی سوریه صلاحیت تنها سه نفر را تأیید کرد. بشار اسد با دو نامزدی که در میان مردم ناشناخته بودند رقابت کرد و به آسانی پیروز شد. دولت سوریه این انتخابات را نشان‌دهنده وضعیت عادی سوریه دانست، اما مخالفان و دولت‌های غربی انتخابات ریاست جمهوری سوریه را تشریفاتی دانستند و آن را مُهر تأییدی بر ادامه حکومت بشار اسد خواندند.

پوتین و اسد به موضوع توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نیز پرداختند. پوتین گفت حجم مبادلات دو کشور در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ۳,۵ برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهوری روسیه مبارزه مشترک علیه کرونا و اولین تحویل واکسن «اسپوتنیک وی» و «اسپوتنیک لایت» به سوریه را نیز برجسته کرد.