همزمان با تصمیم‌گیری‌ها درباره کمک‌های بین‌المللی به افغانستانِ تحت تسلط طالبان، گزارش‌ها از ادامه درگیری‌ در پنجشیر و کشتار غیرنظامیان به‌دست نیروهای تروریستی طالبان خبر می‌دهند.

شبکه بی‌بی‌سی جهانی سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر/۲۳ شهریور با تکیه بر برخی تصاویر ویدیویی منتشرشده اعلام کرد طالبان در پنجشیر دست کم‌ ۲۰ غیرنظامی را به قتل رسانده‌اند. براساس این گزارش علیرغم این‌که طالبان راه‌های مخابراتی و اطلاع‌رسانی را در دره پنجشیر، مقر نهایی نیروهای موسوم به «مقاومت دوم»، مسدود کرده و وعده خویشتنداری داده بودند، شواهد و قرائن نشان از این دارند که نیروهای «امارت اسلامی» ۲۰ غیرنظامی را کشته‌اند.

در یکی از تصاویر فردی که در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد پس از صدای تیراندازی روی زمین می‌افتد. مورد دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده به مرد مغازه‌داری مربوط است که پس از پیش‌روی طالبان در پنجشیر فرار نکرده و به آن‌ها گفته «من یک دکان‌دار فقیرم و به جنگ کاری ندارم». نیروهای طالبان اما او را به بهانه «فروختن سیم‌کارت به نیروهای مقاومت» دستگیر کرده‌اند و روز بعد جسد او در کنار خانه‌اش پیدا شده. به گفته شاهدان عینی آثار شکنجه بر روی بدن او مشهود بوده‌ است.

تظاهرات در قندهار در اعتراض به راندن سه هزار خانواده از خانه‌هایشان

در آن‌سوی دیگر افغانستان، صدها نفر در ولایت قندهار در اعتراض به کوچ اجباری بالغ بر سه هزار خانواده از سوی طالبان، به خیابان‌ها آمدند.

منبع: ۸ صبح

در تظاهرات روز سه‌شنبه که بیشتر جمعیت را زنان معترض تشکیل می‌دادند، معترضان در برابر دفتر والی قندهار تجمع کرده و خواستار حق سکونت خود شدند. معترضان می‌گویند طالبان نزدیک به ۳ هزار خانواده ساکن محله «فرقه کهنه» را که در ناحیه اول شهر قندهار قرار دارد پس از سی سال سکونت به ترک خانه‌هایشان مجبور کرده‌اند. به نوشته روزنامه ۸صبح اکثر این خانواده‌ها سرپرستشان را در دوران حکومت قبلی در جنگ از دست داده بوده و در زمین‌های متعلق به وزارت دفاع سکونت داده شده‌ بودند. معترضان می‌گویند سرپناه دیگری ندارند و هربار با تغییر حکومت، حاکمان افغانستان آن‌ها را از خانه‌هایشان بیرون می‌کنند. براساس گزارش‌ها طالبان روز دوشنبه با بلندگو ساکنان را تهدید کرده که باید ظرف سه‌ روز خانه‌هایشان را تخلیه کنند.

نیروهای طالبان به تجمع مردم معترض و خبرنگاران حمله کرده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بی‌خبری از دو رهبر ارشد طالبان

همزمان گمانه‌زنی‌ها مسئله احتمال مرگ یا کشته‌شدن دو تن از رهبران ارشد طالبان را مطرح کرده است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر ارشد طالبان، در یک ماهی که از تسلط شبه نظامیان جهادگر بر افغانستان می‌گذرد، در ملاء عام دیده نشده است.

ملا عبدالغنی برادر، یکی از چهره‌های شناخته‌شده طالبان نیز که نام او به عنوان معاون نخست‌وزیر در کابینه افغانستان اعلام شد، ناپدید شده است. پرسش‌ها درباره وضعیت برادر بدین خاطر مطرح شده که او هم چندین روز است به صورت ناگهانی در انظار عمومی دیده نشده است.  

برخی شایعات منتشرشده در کابل این احتمال را مطرح می‌کنند که رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در جریان مشاجره با یکی از افراد ارشد طالبان بر سر تقسیم وزارت‌خانه‌ها کشته یا به‌شدت زخمی شده باشد.

برخی مقام‌های رسمی طالبان روز دوشنبه تلاش کردند تا این شایعات را تکذیب کنند. تلاش‌هایی که بیشتر بر این شایعات دامن زد. طالبان تصاویری از متن دست‌نوشته یکی از معاونان ملا عبدالغنی برادر را منتشر کرد که می‌گفت او در قندهار است. سپس یک فایل صوتی منسوب به برادر اما با عکس‌های قدیمی از او منتشر شد. عدم به‌اشتراک‌گذاری یک فایل ویدیویی جدید از برادر که می‌توانست به شایعات خاتمه دهد، سوال‌های بیشتری را در اذهان مردم افغانستان ایجاد کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان هم در توییتر با اشاره به فایل صوتی منتشرشده ادعای مجروح یا کشته‌شدن ملا برادر در درگیری را «دروغ و بی‌اساس» خواند.

 طالبان پیش از این نیز مرگ ملا محمد عمر، بنیانگذار این گروه تروریستی را به مدت دو سال مخفی کرده بود و در طی این مدت به انتشار بیانیه به نام او، ادامه داد.

شبکه تحلیلگران افغانستان می‌گوید ملا عبدالغنی برادر در مجادلات داخلی طالبان بر سر تشکیل دولت جدید شکست خورده است. از میان سه نفری که پیش از سقوط کابل معاون رهبر طالبان محسوب می‌شدند، برادر تنها فردی ست که وزارتخانه مهمی به او سپرده نشد. به یعقوب عمر، پسر بنیانگذار طالبان وزارت دفاع تقدیم شد و وزارت کشور نیز به سراج الدین حقانی رسید.

شبکه تحلیلگران افغانستان به صورت مشابه خاطرنشان کرده که غیبت هبت‌الله آخوندزاده نیز که در یک ماه گذشته از سقوط کابل در همه رویدادهای عمومی و خصوصی حضور نداشته نشان از این دارد که او دیگر زنده نیست و احتمالا در تصویه‌حساب‌های درونی طالبان کشته شده است. تحلیلگران می‌گویند ملاعمر که انزوا اختیار کرده بود هنگام حکومت بر کشور در برخی ملاقات‌ها با مقام‌های خارجی حضور فیزیکی و نه ویدیویی داشت.

همزمان که طالبان به تثبیت قدرت خود ادامه می‌دهد، افغانستان در معرض فروپاشی اقتصادی و فاجعه انسانی ناشی از گرسنگی قرار دارد.