به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دو روز پس از آن‌که پیونگ‌یانگ از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک کروز دوربرد خبر داد، ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی چهارشنبه ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر یک پرتابه ناشناس شلیک کرده است.

فرماندهی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت پیونگ‌یانگ که دارای سلاح هسته‌ای است «یک پرتابه ناشناس را به دریای ژاپن شلیک کرد».

در این بیانیه جزئیات دیگری در مورد نوع پرتابه، مسافت طی‌شده و وجود احتمالی چندین پرتابه ارائه نشد.

رویترز اما به نقل از گارد مرزی ژاپن نوشت «پرتابه ناشناس» احتمالاً موشک بالستیک بوده است.

این اطلاعات دو روز پس از اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) مبنی بر شلیک آزمایشی یک «موشک کروز دوربرد» جدید در آخر هفته منتشر می‌شود. خبرگزاری دولتی کره شمالی از این موشک به‌عنوان «سلاح‌های استراتژیک با اهمیت» یاد کرد.

«رودونگ سینمون»، روزنامه رسمی کره شمالی دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد موشکی مانند یک گلوله آتشین از یکی از پنج لوله وسیله پرتاب‌کننده شلیک می‌شود. همچنین یک موشک در حال پرواز افقی نیز نشان داده شد.

ره‌گیری موشک‌ها دشوارتر است

به‌گفته تحلیلگران، اگر این موشک‌های کروز دوربرد تأیید شوند، یک پیشرفت تکنولوژیکی برای کره شمالی محسوب می‌شود. بنابراین ره‌گیری آن‌ها دشوارتر خواهد بود و تهدیدی واقعی برای کره جنوبی و ژاپن و متحد ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، موشک‌های شلیک شده در آخر هفته ۱۵۰۰ کیلومتر، در مسیرهای پرواز دو ساعته حرکت کردند و هشت مورد را بر فراز کره شمالی و آب‌های سرزمینی آن دنبال کردند تا به اهداف خود برسند.

چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی را از ادامه تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک منع کرده است. اما پیونگ‌یانگ مشمول ممنوعیت توسعه موشک‌های کروز نیست.

اگرچه کره شمالی تحت تحریم‌های متعدد بین‌المللی قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به سرعت توانایی‌های نظامی خود را تحت رهبری کیم جونگ اون توسعه داده است.

پیونگ‌یانگ چندین آزمایش هسته‌ای انجام داده و موشک‌های بالستیک را که تا آمریکا برد دارند با موفقیت آزمایش کرده است.