در این کتاب که قرار است به‌زودی منتشر شود، دو روزنامه‌نگار معروف آمریکایی به نام‌های رابرت کوستا و باب وودوارد فاش می‌کنند که مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، نگران سلامت روانی دونالد ترامپ بود و گویا فرمانده ارتش آمریکا اقدامات محرمانه‌ای برای جلوگیری از وقوع جنگ با چین انجام داده است. این افشاگری در آمریکا جنجال به‌پا کرده است.

روزنامه واشنگتن پست و شبکه سی‌ان‌ان آمریکا قرار است این کتاب را در چند روز آینده منتشر کنند. کتاب PERIL (خطر) اطلاعات خود را از گفت‌وگو و دریافت گزارش از ۲۰۰ نفر از مقام‌های آمریکایی، بدون ذکر نام و هویت آن‌ها به‌دست آورده است.

درخواست از ارتش چین

به گفته این دو روزنامه‌نگار، مارک میلی ۹ آبان ۱۳۹۹ / ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰، چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با همتای چینی خود، ژنرال لی چو چنگ، تماس گرفته است. بر اساس این کتاب میلی در اولین تماس تلفنی به او گفته است:

«می‌خواهم به شما اطمینان دهم که دولت آمریکا پایدار است. ما قصد حمله به شما را نداریم.»

ژنرال میلی با همتای چینی خود، ۱۹ دی ۱۳۹۹ / ۸ ژانویه ۲۰۲۱، دو روز پس از حمله مرگبار به کنگره آمریکا که دموکراسی آمریکا را تکان داد برای بار دوم تماس گرفت. در آن زمان دونالد ترامپ پیروزی جو بایدن در انتخابات را به چالش می‌کشید. این بار میلی به او گفت:

«همه چیز روبه‌راه است. اما دموکراسی گاهی با آشفتگی همراه است.»

در کتاب آمده است، ژنرال میلی همچنین به فرماندهان نظامی آمریکا دستور داده که هیچ فرمان تندروانه ترامپ را اجرا نکنند به‌ویژه اگر در زمینه سلاح هسته‌ای باشد.

او تأکید کرده که در صورت دستور ترامپ برای حمله اتمی، حتماً پیش از اجرا او را در جریان قرار دهند. او همچنین از تمام افسران گردآمده خواست تا تأیید کنند که درست متوجه موضوع شده‌اند، وودوارد و کوستا، نوشته‌اند ژنرال میلی حتی فرمانده ارشد نظامی را در این‌باره، قسم داده است. او همچنین با رئیس سازمان سیا تماس گرفته و از او خواسته است تا رفتار رئیس‌جمهوری را زیر نظر داشته باشد.

به گفته این دو روزنامه‌نگار، رئیس ستاد ارتش آمریکا متقاعد شده بود که وضعیت روانی دونالد ترامپ پس از شکست انتخاباتی‌اش رو به وخامت گذاشته است.

سه‌شنبه ۲۳ شهریور / ۱۴ سپتامبر، دونالد ترامپ در کانال فوق محافظه‌کار «نیوزمکس» واکنش نشان داد و گفت:

«اگر این واقعیت دارد، آن‌چه باورش سخت است خیانت است. این مسخره‌ترین چیزی است که من تا به‌حال شنیده‌ام. من هرگز به حمله به چین فکر نمی‌کردم.»

نویسندگان کتاب «خطر» می‌نویسند:

«برخی ممکن است تصور کنند که میلی از اقتدار خود فراتر رفته و به خود اختیارات بیش از حد داده است. اما او متقاعد شده بود که آن‌چه را که لازم است انجام می‌دهد تا گسست تاریخی در نظم جهانی، جنگ تصادفی با چین یا سایر کشورها رخ ندهد و سلاح‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار نگیرند.»

پنتاگون و دولت بایدن درباره این رویدادها واکنشی نشان نداده‌اند.

«خطر» دوشنبه آینده، ۲۹ شهریور/ ۲۰ سپتامبر در کتابفروشی‌ها توزیع می‌شود.