کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان اعلام کرد برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی با پیامدهای فرامرزی، افغانستان به کمک‌های فوری جامعه بین‌الملل نیاز مبرم دارد.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، فیلیپو گراندی، متصدی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در پایان سفر سه‌روزه‌اش به افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت بغرنج در آن کشور خبر داد. گراندی در بخشی از این بیانیه نوشت:

«وضعیت انسانی بغرنجی در افغانستان وجود دارد. چنانچه اقتصاد این کشور دچار فروپاشی شود و نظام خدمات عمومی از بین برود، افغانستان دچار بی‌ثباتی بیشتری می‌شود و موج بزرگ‌تری از آوارگی در خاک افغانستان و از این کشور به سایر کشورهای جهان به راه می‌افتد.»

متصدی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در ادامه این بیانیه از جامعه بین‌الملل خواست برای مهار بحران انسانی در افغانستان به سرعت اقدام کند. گراندی هشدار داد که در غیر این‌صورت پیامدهای بحران افغانستان دامن سایر کشورها را هم خواهد گرفت.

کنفرانس مجازی «وضعیت بشردوستانه در افغانستان» به ریاست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه ۱۳سپتامبر /۲۲ شهریور در ژنو برگزار شد. مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده سازمان ملل اعلام کرد در این اجلاس کشورهای حامی به‌طور مشروط یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کردند. علاوه بر این، کشورهای حامی اعلام کردند از کشورهای همسایه که پذیرای پناهجویان افغانستانی باشند، حمایت می‌کنند.

گراندی در ادامه بیانیه خود یادآوری کرد که تا پیش از اشغال افغانستان توسط طالبان بیش از ۱۸ میلیون نفر که معادل نیمی از جمعیت این کشور است به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند.

به گفته گراندی بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان افغان آواره شده‌اند، آن هم در کشوری که هم با خشکسالی و هم با همه‌گیری ویروس کرونا درگیر است.

پاکستان برای مدارا کردن جهانیان با طالبان تبلیغ می‌کند

در همان حال عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا از جامعه بین‌المللی خواست که با طالبان همکاری کنند و انگیزه لازم برای ایجاد اصلاحات را در افغانستان فراهم بیاورند. این نخستین مصاحبه عمران خان با رسانه‌های بین‌المللی بعد از به قدرت رسیدن طالبان است.

عمران خان در بخشی از این مصاحبه که در اقامتگاه او در اسلام‌آباد انجام شد، گفت:

«طالبان اکنون تمام افغانستان را در اختیار دارد و اگر بتوانند به سمت دولت فراگیر حرکت کنند و تمام دسته‌های مختلف را گرد آورند، افغانستان بعد از ۴۰ سال به صلح می‌رسد. اما اگر امور خوب پیش نرود، اوضاع به آشوب کشیده می‌شود و ما هم بسیار نگران همین هستیم: بزرگ‌ترین بحران بشری، مشکل عظیم پناهجویان.»

چند ساعت قبل از مصاحبه عمران خان با سی ان ان، مشاور امنیت ملی دولت پاکستان هم در یک نشست خبری در اسلام‌آباد برای دست‌یابی به ثبات سیاسی در افغانستان خواهان همکاری جامعه بین‌المللی با طالبان شد.

نقض حقق مدنی زنان و اقلیت‌ها از مهم‌ترین نگرانی‌های جامعه بین‌المللی است. موعد یوسف، مشاور امنیت ملی دولت پاکستان ادعا کرد که تنها در گفت‌وگو با طالبان می‌توان آن‌ها را به رعایت حقوق شهروندی مجاب کرد. عمران خان هم در مصاحبه با سی ان ان بر همین نکته تاکید کرد:

«طالبان برای جلوگیری از بحران، به دنبال کمک جامعه جهانی است. می‌توان از خواست این گروه استفاده کرد و آن‌ها را به سوی مشروعیت و حرکت به سمت درست سوق داد.»

طالبان خواهان دسترسی به منابع مالی است. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان پیش از این از جامعه بین‌المللی خواسته بود که در ارسال کمک‌ها به افغانستان رویکرد سیاسی در پیش نگیرند. بسیاری از بانک‌ها در افغانستان از زمان اشغال مجدد کشور به دست طالبان تعطیل‌‌اند و پول به اندازه کافی وجود ندارد.