از امروز، جمعه ۲۶ شهریور / ۱۷ سپتامبر پارلمان جدید در روسیه انتخاب می‌شود. بیش از ۱۱۰ میلیون رأی‌دهنده می‌توانند تا روز یکشنبه رأی خود را بدهند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با پیامی از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کنند. او گفت:

«من بر احساس مسئولیت مدنی و وطن‌دوستی شما، بر تلاش شما برای انتخاب نمایندگان پارلمان که برای خیر و به نام روسیه عزیز ما کار می‌کنند، حساب می‌کنم.»

رئیس کرملین تأکید کرد که این بار می‌توان رأی را آنلاین داد و انتخابات سه روز تا یکشنبه آینده طول خواهد کشید. این دو موضوع در انتخابات پارلمانی روسیه تازگی دارند و انتقادهایی برانگیخته‌اند. کارمندان دولت مجبور هستند برای انتخابات آنلاین ثبت نام کنند. بسیاری از رأی‌دهندگان مطمئن نیستند همه چیز به خوبی پیش برود.

«ما تا کنون به کمیسیون انتخابات اعتماد نکرده‌ایم»

گریگوریج ملکونیانز، مدیر سازمان مستقل نظارت بر انتخابات (گولوس ـ Golos)، درباره این نگرانی‌ها گفت:

«این روش واقعاً چگونه عملی خواهد شد؟ شمارش آرا چگونه خواهد بود؟ ما در این زمینه‌ها تاکنون به کمیسیون انتخابات اعتماد نکرده‌ایم. آن‌ها غیرشفاف و کاملاً بسته کار می‌کنند. من می‌ترسم عملاً محاسبه درستی شمارش آرا غیرممکن باشد.»

 به گفته ناظران «گولوس»، برگزاری انتخابات در سه روز می‌تواند موجب دستکاری در آن شود زیرا نظارت همیشگی بر صندوق‌های رأی غیرممکن است. این بار ناظران انتخابات از سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نیز غایب خواهند بود. از آن‌جا که روسیه فقط می‌خواست به شمار کمی از ناظران اجازه نظارت دهد، در نهایت سازمان امنیت و همکاری اروپا تصمیم گرفت که این کار را انجام ندهد.

«این انتخابات نیست»

نامزدهای مهم اپوزیسیون در آستانه انتخابات حذف شدند و در حبس خانگی به‌سر می‌برند، مانند الکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین و برخی از همکاران او. از نظر سرگئی گوریف، کارشناس اقتصادی، این انتخابات چیزی نیست جز تلاش برای مشروعیت بخشیدن به قدرت حزب حاکم «روسیه واحد» و به‌طور غیرمستقیم ولادیمیر پوتین. گوریف می‌گوید:

«از نظر من این انتخابات نیست. بعید است که حزب پوتین و خود او پس از آن کناره‌گیری کنند. هرچقدر هم رأی کم بیاورند قدرت را واگذار نخواهند کرد.»

از ۱۴ حزب حاضر در رقابت‌های انتخاباتی، چهار حزب در حال حاضر در دوما نماینده دارند و طبق نظرسنجی‌ها، می‌توان انتظار بازگشت آن‌ها به پارلمان را داشت. به‌نظر می‌رسد موضوع اصلی این دور از انتخابات این باشد که حزب «روسیه واحد» دوباره به دو سوم آرا که برای تغییرات قانون اساسی لازم است دست پیدا خواهد کرد یا در نهایت تنها به یک «اکثریت ساده» خواهد رسید.

کمونیست‌ها می‌توانند برای حزب حاکم دردسر ایجاد کنند

روی آوری به عملکرد حزب کمونیست روسیه، دومین نیروی قوی کشور می‌تواند شاخص قابل مشاهده‌ای از نارضایتی مردم باشد. تورم بالا و افزایش شدید قیمت‌ها در حال حاضر بسیاری را آزار می‌دهد. «دیمیتری» از مسکو می‌گوید:

«آشنایان من از همه می‌خواهند به کمونیست‌ها رأی دهند، اما من می‌دانم که “روسیه واحد” پیروز خواهد شد. اگر کمونیست‌ها حضور فعال داشته باشند، حداقل انتخابات هیجان‌انگیز خواهد شد.»

ایجاد دردسر برای حزب حاکم «روسیه واحد» با انتخاب کمونیست‌ها می‌تواند این بار وسیله‌ای‌ مؤثر برای بسیاری باشد. اپلیکیشن «رأی‌گیری هوشمند» متعلق به طرفداران الکسی ناوالنی نیز همین توصیه را به رأی‌دهندگان می‌کند. این اپلیکیشن از تمامی حوزه‌های رأی‌گیری خواسته است تا با نامزدهای انتخاباتی حزب حاکم مخالفت کنند.

اولین نتایج انتخابات دوما عصر یکشنبه معلوم خواهد شد. در مدت کوتاهی پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری‌، دست‌کم نتایج رأی‌گیری آنلاین باید با فشار یک دکمه در دسترس باشد.