کرونا در ایران به زیر خط فقر رفتن ۶۱۲ هزار خانواده به علت هزینه‌های درمان، افزایش ۲۵ درصدی اختلافات خانوادگی و تراکم صف زنان سرپرست خانوار نیازمند برای دریافت مستمری شده و ۵۱ هزار کودک را بی‌سرپرست کرده است.

حبیب‌االله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگویی با روزنامه جام جم در ایران، گفته اطلاعات موجود بر حسب تماس‌هایی که خانواده‌ها با اورژانس اجتماعی برقرار کرده‌اند، نشان می‌دهد اختلافات حاد خانوادگی ۲۵‌درصد افزایش یافته ولی منجر به خشونت خانگی فیزیکی (زد و خورد) نشده‌است.

او گفته مقایسه میزان همسرآزاری‌ها و کودک‌آزاری‌ها را در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تفاوت معناداری نشان نمی‌دهد اما از آنجا که عوامل اقتصادی یکی از عوامل خطر خشونت‌های خانگی است، دوره کرونا مشاجرات خانوادگی نیز بالا رفته ولی میزان خودکشی در یافته‌های بهزیستی تفاوت معناداری نداشته است.

به گفته مسعودی فرید، برآورد می‌شود که ۵۱ هزار کودک در ایران پدر یا مادر خودشان را بر اثر کرونا از دست داده‌اند. با این حال به گفته او در سیستم‌های حمایتی ایران هر کودکی که یتیم می‌شود تحت حمایت قرار نمی‌گیرد و تنها اگر کودکی نیاز اقتصادی داشته یا فاقد سرپرست مؤثر باشد زیر پوشش‌های حمایتی قرار می‌گیرد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفته این سازمان از سال گذشته چند بار از وزارت بهداشت خواسته تا خانواده‌های زن سرپرست و کودکانی را که بدون سرپرست مانده‌اند را معرفی کند تا اگر نیازمند هستند تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند ولی تا امروز آماری به بهزیستی ارائه نشده‌است.

با وجود این، سازمان بهزیستی می‌گوید که در حال حاضر ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار در نوبت برقراری مستمری سازمان بهزیستی قرار دارند، اما مشخص نیست که چه تعداد از این افراد به علت فوت سرپرست خانواده با بیماری کرونا، نیازمند شده‌‌اند.

مسعودی فرید گفته استنباط بهزیستی این است که تعداد زنان سرپرست خانوار نیازمند کمک اولا به علت فوت‌های ناشی از کرونا و در ثانی به سبب وضعیت اقتصادی کشور افزایش یافته‌است.

اکنون حدود سه میلیون و ۵۰۰هزار خانوار زن سرپرست در کشور وجود دارد که حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی و کمیته‌امداد هستند.

پیش‌بینی می‌شود که به واسطه شرایط اقتصادی کشور، نرخ تورم و وضعیت مسکن، گروه‌های دیگری به سه دهک پایین درآمدی سقوط کرده‌ باشند و در حال حاضر مشمول دریافت کمک شده‌ باشند.