تنها چهار روز به شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده اما به‌سبب همه‌گیری ویروس کرونا از یک طرف و از طرف دیگر عدم دسترسی حدود ۴۰ درصد از دانش‌آموزان ایرانی به شبکه شاد، برخی مدیران آموزش‌وپرورش در سطوح مختلف وزارتی و استانی می‌گویند که کلاس‌های درس حضوری خواهد بود و بخشنامه‌های مختلفی را برای نحوه برگزاری کلاس‌ها صادر و رسانه‌ای می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند تا حصول ایمنی کامل در جامعه در برابر کرونا و اعلام رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، کلاس‌ها به‌طور مجازی برگزار می‌شود. در این میان، دانش‌آموزان و والدینشان سرگردان مانده‌اند.   

سخنان ضد و نقیض مسئولان آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی، سرپرست آموزش و پرورش سه‌شنبه ۲۳ شهریور در بازدید از مرکز مانیتورینگ پلتفرم شاد در ساختمان همراه اول، اعلام کرد که سال تحصیلی ۱۴۰۰ به شکل آموزش مجازی با شبکه شاد آغاز می‌شود. کاظمی گفت: ممکن است مدارس کم‌جمعیت در مناطق دوردستی که به بعضی از امکانات دسترسی ندارند، حضوری باشد، اما بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان، مهر را با شاد آغاز می‌کنند.

هنوز یک هفته نگذشته بود که یکشنبه ۳۰ شهریور سرپرست آموزش و پرورش حرف خود را تغییر داد و گفت:

«با توجه به تفاوت‌های اقلیمی و وضعیت متفاوت کرونا در استان‌ها تصمیم را به شورای مدرسه واگذار کرده‌ایم که به تأیید منطقه آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با کرونا در منطقه می‌رسد.»

او پا را فراتر گذاشت و گفت:

«استانداردهای حضور دانش‌آموزان را نیز بر اساس توافق با مجموعه وزارت بهداشت در قالب پیوست‌ها به مدارس ابلاغ و یک شبکه نظارتی طراحی کرده‌ایم که بر وضعیت تحصیلی و بهداشتی تمام مدارس نظارت داریم و به‌طور دقیق می‌توانیم وضعیت هر مدرسه را رصد کنیم.»

با این حال سیدجواد حسینی، معاون او در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  یکشنبه در سفر به استان خراسان جنوبی گفت:

«در بازگشایی مدارس با یک پارادوکس بین واقعیت و حقیقت مواجه هستیم. از یک طرف دانش‌آموزان و خانواده‌ها طی ۱۸‌ ماه با سختی وارد آموزش‌های غیرحضوری شده‌اند و با این نوع آموزش خو گرفته‌اند و خروج از آن برایشان سخت است، اما این نوع آموزش کیفیت لازم را ندارد و براساس این مطالعات ۳۳ درصد دانش‌آموزان تنها حضور کمی به جای حضور کیفی در آموزش‌های مجازی داشته‌اند و از سویی دیگر آمادگی کافی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز در برخی مدارس وجود ندارد.»

زیرساخت‌های اینترنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل کوهستانی بودن ضعیف است و این ضعف همچنان ادامه دارد. سرعت اینترنت در خیلی از نقاط استان پایین است. بیش از ۳۰ درصد دانش‌آموزان این استان در سال تحصیلی گذشته به‌دلیل فقر مالی و عدم‌توانایی خرید گوشی هوشمند، تبلت و غیره، و همچنین به‌دلیل سکونت در مناطقی که زیرساخت‌های اینترنت در آنها موجود نبود، نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند.

حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان نیز اعلام کرده است از بین ۴۶۱ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در مدارس شهری استان، ۱۱۰ هزار نفر در سال تحصیلی جدید نیاز به گوشی و تبلت دارند.

 مخالفت والدین با بازگشایی مدارس به شکل حضوری

بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که از ۲۱ تا ۲۵ شهریور در سطح کشور انجام شد بیش از ۶۲ درصد خانواده‌ها با بازگشایی مدارس به شکل حضوری مخالفت کرده‌اند.   

محمد نویدی، کارشناس آموزشی و استاد دانشگاه در مصاحبه با همشهری گفت:

«در دو دهه قبل درخصوص نحوه آموزش و روش‌های تربیتی تقابل‌های جدی میان والدین و مدرسه وجود داشت که نتیجه آن را در کوچ پرشمار دانش‌آموزان از مدارس دولتی به مدارس غیردولتی می‌شد دید اما پس از کرونا این تقابل‌ها علنی و گسترده‌تر شد و سال گذشته دیدیم که چند باری که مدارس باز شدند، والدین به‌شدت مخالفت کرده و فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند. البته بخشی از این بی‌اعتمادی به عملکرد دولت قبل در مهار کرونا برمی‌گردد که می‌تواند با واکسیناسیون سراسری حل شود، والدین هم از مواضع خود کوتاه می‌آیند.»

نگرانی نسبت به احتمال رسیدن موج جدید ویروس کرونا با سویه لاندا در پاییز، ندادن سرانه بهداشتی کافی به مدارس برای سال تحصیلی جدید و اعلام فراخوان به نیکوکاران برای کمک در این زمینه، نامشخص بودن نحوه برخورد با دانش‌آموزان و معلمانی که واکسینه نشدند و مبهم بودن شکل حضور آنها در مدرسه از دیگر دلایلی است که باعث تردید والدین، دانش‌آموزان و حتی معلمان برای حضور در مدرسه شده است.