وزیر دفاع سوریه یکشنبه ۱۹ سپتامبر برای گفت‌وگو درباره ثبات مرزهای مشترک روسیه و اردن، به امان رفت.

از زمان آغاز درگیری‌های سوریه که حدود یک دهه پیش آغاز شد، این نخستین باری است که چنین ملاقاتی میان دو همسایه که مواضعی متفاوت در جنگ سوریه داشتند صورت می‌گیرد. 

پیش از این نشست، ارتش سوریه در یک عملیات گسترده آخرین سنگرگاه شورشیان در جنوب سوریه را پس گرفته و مواضع خود را در درعا (شهری در جنوب دمشق) تحکیم کرده بود.

ژنرال یوسف هنیتی رئیس ارتش اردن با علی ایوب وزیر دفاع سوریه در مورد وضعیت درعا، جنگ علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر در منطقه گفت‌وگو کردند.

در بیانیه ارتش اردن در رابطه با این گفت‌وگو آمده است: «مذاکرات با در نظر گرفتن تقویت همکاری‌های آتی در زمینه همه مسایل مشترک میان در طرف صورت گرفت.»

لشکر چهارم ارتش سوریه که طرفدار ایران است و با شبه‌نظامیان وابسته به ایران هماهنگی دارد، دو ماه است که منطقه (درعا) را در تصرف خود دارد.

جنگ داخلی سوریه  سال ۲۰۱۱ از این نقطه و بدنبال تظاهرات صلح آمیز مردم و بدنبال آن سرکوب شدید توسط نیروهای امنیتی سوریه آغاز شد.

ملک عبدالله، پادشاه اردن که متحد ثابت قدم آمریکا است، ماه اوت در سفری که به مسکو داشت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به واسطه کمک به تغییر اوضاع در سوریه و برقراری ثبات در این کشور تقدیر کرد.

اردن سال‌ها از بدنه اصلی شورشیان سوریه که از حمایت غرب برخوردار بودند و کنترل جنوب سوریه را در دست داشتند، حمایت می‌‌کرد. اما از سال ۲۰۱۸ و از زمانی که ارتش سوریه با کمک نیروی هوایی روسیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران منطقه را از شورشیان پس گرفتند، ورق برگشت.

درعا، سوریه، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱(عکس از خبرگزاری فرانسه)

هزاران شورشی که زمانی اسلحه و مهماتشان از طریق اردن به دستشان می‌رسید، در جریان توافقی که بانی آن مسکو بود سلاح‌های خود را تحویل دادند و تسلیم شدند.

مسکو به اسرائیل، اردن و واشنگتن در آن زمان تضمین داد که مانع گسترش نفوذ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه و بلندی‌های جولان شود.

باز پس گیری درعا توسط نیروی دولتی سوریه که اوایل این ماه صورت گرفت با در اختیار گرفتن کنترل چندین شهر و روستاهایی همراه بود که تا همین اواخر در برابر دولت اسد مقاومت می‌کردند. 

اردن و اسرائیل همیشه نگران گسترش حضور ایران در منطقه از طریق نفوذ در  واحد‌های ارتش سوریه بوده‌اند.  

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع نوشت، مذاکرات نظامی میان سوریه و اردن مساله افزایش قاچاق مواد مخدر را نیز شامل می‌شد.

مقام‌های اردن می‌گویند که حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است پشت افزایش ناگهانی مواد مخدر در منطقه است.

حزب‌الله این اتهام غرب را که در تجارت میلیارد دلاری مواد مخدر از در منطقه دست دارد، تکذیب می‌کند.