به گزارش روزنامه همشهری گروهی از افراد که به سامانه‌های واکسیناسیون وزارت بهداشت دسترسی دارند، با دریافت ۲ تا ۵ میلیون تومان، برای افراد کارت واکسیناسیون آسترازنکا صادر می‌کنند و در همان حال هم تمام اطلاعات ثبت شده این افراد در سامانه «سیب» یا «سینا»ی وزارت بهداشت مبنی بر تزریق واکسن‌های غیر از آسترازنکا را پاک می‌کنند. یکی از اشخاصی که به این شیوه درخواست کارت واکسن داده و طبعا نام او افشا نشده، به همشهری گفته است:

«برای سفر به یکی از کشورهای اروپایی باید کارت واکسن آسترازنکا می‌گرفتم اما با توجه به تزریق دو دوز سینوفارم دیگر امکان تزریق واکسن جدید برایم وجود نداشت. هر چند با پزشک مشورت کردم و گفت اگر واکسن باشد مشکلی در تزریق دوباره در فاصله زمانی یک ماه پس از دوز دوم ندارم اما ریسک نکردم. دو هفته قبل یکی از دوستانم شخصی را به من معرفی کرد که می‌توانست تغییراتی در اطلاعات ثبت شده من در تزریق واکسن انجام دهد.»

این فرد در ادامه به همشهری گفته برای تغییر داده‌های او در سامانه‌های واکسیناسیون وزارت بهداشت از او دو تا پنج میلیون تومان طلب کرده بودند اما با تخفیف، کار سرانجام با سه میلیون تومان انجام شده است:

«تمام اطلاعات تزریق واکسنم در سامانه حذف شد. در حال حاضر کارت واکسن با تزریق دو دوز واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌ام و مشکلی هم برای دریافت کارت بین‌المللی وجود ندارد.»

 صدور کارت واکسیناسیون تقلبی فقط با یک میلیون تومان

در ایران هم اشخاصی هستند که با وجود موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا با سویه دلتا، تمایلی به واکسیناسیون ندارند و با این حال به سبب آن‌که در دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی مشغول کارند، کارفرما از آن‌ها کارت واکسیناسیون می‌خواهد. براساس گزارش‌ها سودجویی و فساد به آن حد رسیده که این افراد هم می‌توانند با پرداخت یک میلیون تومان کارت واکسن آسترازنکا با مُهر یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی را دریافت کنند. یکی از این اشخاص که نام او هم پوشیده مانده به همشهری گفته است:  

 «اعتقادی به تزریق واکسن ندارم اما از محل کارم اصرار دارند که حتما واکسن تزریق کنیم. به همین دلیل در یکی از مراکز یکی از متصدیان آنجا برایم کارت واکسن صادر کرد و من هم همان کارت را به محل کارم ارائه کردم. نه سفر خارجی می‌روم که کارت بین‌المللی بخواهم و نه قرار است که پیگیر کد ملی‌ام باشند که واکسن تزریق کرده‌ام یا نه؟ هر زمان هم که این اتفاق رخ دهد اگر مجبور باشم واکسن می‌زنم و کد ملی‌ام هم ثبت می‌شود.»

مسئولان وزارت بهداشت انکار نمی‌کنند

مسئولان وزارت بهداشت در مصاحبه با همشهری امکان تغییر در اطلاعات ثبت شده برای واکسیناسیون را رد نکردند. محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره تغییر اطلاعات واکسن برای سودجویی گفت:

«چنین موضوعی به ما گزارش نشده، اما اگر به هر دلیلی این مساله صورت گرفته باشد، تقلب و جرم از سوی کارشناس مربوطه و شهروندی است که در این عمل نقش داشته‌.»

علی شریفی‌زارچی، رئیس مرکز آمار و فناوری وزارت بهداشت نیز در مصاحبه با همشهری پذیرفت که اصولاً امکان دستکاری و تحریف کارت‌های واکسن وجود دارد:

«این اقدام تخلف به شمار می‌رود و به هیچ وجه مورد تایید ما نیست. اما باید این مساله را هم در نظر داشت که به دلیل برخی مشکلات از زمان ثبت‌نام تا تزریق واکسن و ثبت آن، امکان تغییر در اطلاعات ثبت شده برای واکسن‌های تزریق شده وجود دارد. ما امروز درباره تزریق ۴۵ میلیون واکسن صحبت کنیم و ممکن است خطاهایی در ثبت واکسن‌های تزریق شده وجود داشته باشد.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران سه‌شنبه ۳۰ شهریور از حذف محدودیت سنی واکسیناسیون در تهران خبر داد. قرار است تا نیمه آبان همه ساکنان تهران واکسینه شده باشند. پیش از این مسئولان بهداشتی هشدار داده بودند که ممکن است در فصل پاییز موج بعدی همه‌گیری ویروس کرونا با سویه لامبدا فرابرسد. تهران یکی از مهم‌ترین کانون‌های همه‌گیری کرونا در ایران است.