جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۳۰ شهریور / ۲۱ سپتامبر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت اگر ایران به تعهدات خود در زمینه هسته‌ای کاملاً عمل کند آمریکا آمادگی دارد که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد:

«ما آماده بازگشت کامل به برجام هستیم به شرط آن‌که ایران نیز چنین کند.»

بایدن همچنین تأکید کرد که با روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال مذاکره است تا ایران را به شکل دیپلماتیک به برجام بازگرداند.

جو بایدن در بخش دیگری ازسخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به جامعه بین‌المللی اطمینان داد که اراده برای همکاری دوباره ایالات متحده در مجامع بین‌المللی همچون سازمان ملل وجود دارد. بایدن گفت:

«به نظر من امنیت، رفاه و آزادی‌ ما بیش از پیش به هم پیوند دارند و قدرت‌های بزرگ در این زمینه مسئولیت دارند.»

بایدن همچنین بدون آن‌که به صراحت از چین نامی ببرد اطمینان داد که آمریکا قصد ندارد «جنگ سرد جدیدی» آغاز کند. او گفت ایالات متحده آماده «رقابت» با سایر کشورهاست، اما نمی‌خواهد در جهت «جنگ سرد جدید» یا جهانی تقسیم‌شده به جبهه‌بندی‌های سخت تلاش کند:

«قدرت‌های بزرگ جهان موظفند روابط بین‌المللی خود را با دقت شکل دهند. بنابراین ما از رقابت مسئولانه وارد درگیری و تنش نمی‌شویم.»

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده از شریکان و متحدان خود دفاع کرده و با تلاش‌های کشورهای قوی‌تر برای تسلط بر کشورهای ضعیف‌تر مخالف است.

بایدن در سخنرانی خود تأکید کرد که پایان مأموریت افغانستان دوران جدیدی از دیپلماسی را رقم خواهد زد. او با بیان این‌که «با پایان دادن به این دوره از جنگ بی‌امان، ما دوران جدیدی از دیپلماسی بی‌امان را آغاز می‌کنیم»، افزود «نیروی نظامی تنها باید به‌عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرد».

رئیس جمهوری آمریکا در مورد بحران اقلیمی گفت جهان با یک دهه سرنوشت‌ساز روبه‌رو است. از این رو ایالات متحده می‌خواهد کمک‌های اقلیمی خود به کشورهای فقیر را دو برابر کند. بایدن گفت:

«این امر ایالات متحده را به پیشگام در زمینه تأمین مالی در زمینه آب و هوایی تبدیل می‌کند.»

او تأکید کرد که به‌همراه جامعه بین‌المللی و سایر اهداکنندگان کمک‌های مالی، هدف تأمین ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برای حمایت از کشورهای در حال توسعه قابل دستیابی است.

جو بایدن در آوریل سال جاری از افزایش کمک‌های مالی اقلیمی آمریکا به ۵,۷ میلیارد دلار (۴,۹ میلیارد یورو) در سال خبر داده بود. پنین کمک‌هایی برای کشورهای در حال توسعه بخش مهمی از استراتژی بین‌المللی در مبارزه با گرمایش زمین است.

هشدار دبیرکل سازمان ملل

پیش از جو بایدن، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در آغاز هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل در سخنان هشداردهنده‌ای گفت:

«من اینجا هستم تا زنگ خطر را به صدا درآورم: جهان باید از خواب بیدار شود. ما در لبه پرتگاه هستیم و در مسیر اشتباه حرکت می‌کنیم. جهان ما هرگز در معرض خطر بزرگتری قرار نگرفته و هرگز این‌چنین از هم جدا نبوده است. ما با بزرگترین آبشار بحران زندگی خود روبه‌رو هستیم.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین افزود:

«همه‌گیری کرونا نابرابری‌های آشکار بزرگی دارد. بحران اقلیمی این سیاره را درگیر کرده است. آشوب از افغانستان به اتیوپی تا یمن و فراتر از آن آرامش را از بین برده است. موج بی‌اعتمادی و اطلاعات غلط مردم را دسته‌بندی کرده و جوامع را فلج می‌کند. حقوق بشر زیر رگبار است و علم مورد حمله قرار گرفته است.»

گوترش در مورد نابرابری در دسترسی به واکسن کرونا گفت در حالی که کشورهای پیشرفته در حال بررسی واکسنه کردن بیشتر مردم خود هستند، بسیاری در مناطق در حال توسعه به شدت در پی نخستین دوز واکسن هستند.

 دبیرکل سازمان ملل با اظهار تأسف افزود:

«جهانیان در برابر بحران‌هایی مانند همه‌گیری کرونا و تغییرات آب‌وهوایی به اندازه کافی در کنار هم نیستند.

با این وجود آنتونیو گوترش هنوز امیدوار است، او گفت:

«مشکلاتی که ما ایجاد کرده‌ایم مشکلاتی هستند که می‌توانیم آن‌ها را حل کنیم. بشریت نشان داده است که وقتی با هم کار کند می‌تواند به دستاوردهای بزرگی برسد.»

هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل از هفته پیش گشایش یافت و این هفته با سخنرانی رهبران جهان، مذاکرات در صحن عمومی آغاز شد. بیش از ۱۰۰ رهبر و رئیس دولت‌ در مقر سازمان ملل در نیویورک این هفته گردهم‌ می‌آیند.