طالبان یک روز پیش از آغاز رسمی هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، سفیر و فرستاده خود به این نهاد بین‌المللی را معرفی کرده است.

خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی نوشت که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در امارت اسلامی طالبان، روز ۲۰ سپتامبر، ۲۹ شهریور به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نامه‌ای ارسال کرد و خواستار سخنرانی سفیر معرفی‌شده امارت در سازمان ملل شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان مستقر در دوحه به‌عنوان سفیر معرفی شده است. شاهین از معدود چهره‌های مشهور طالبان است که به زبان انگلیسی هم حرف می‌زند.

در نامه امیرخان متقی اعلام شده که غلام محمد اسحاق‌زی، سفیر دولت اشرف غنی در سازمان ملل دیگر کشور افغانستان را نمایندگی نمی‌کند و ماموریت او به پایان رسیده است.

غلام محمد اسحاق‌زی قرار است در آخرین روز مجمع عمومی به نمایندگی از افغانستان صحبت کند و در عمل امکان اینکه در فرایندی سریع، فرد معرفی شده از سوی طالبان در سازمان ملل پذیرفته شود، وجود ندارد.

درخواست طالبان برای معرفی فرستاده جدید و به‌رسمیت شناخته شدن به کمیته اعتبارنامه در سازمان ملل ارجاع داده می‌شود. آمریکا، چین و روسیه از اعضای این کمیته هستند و هر نظام سیاسی برای آنکه در سازمان ملل به‌عنوان مرجع شناخته شود به رای مثبت یا ممتنع همه اعضای این کمیته نیاز دارد. دیگر اعضای این کمیته کشورهای باهاما، بوتان، شیلی، نامیبیا، سیرالئون و سوئد هستند.

پذیرش طالبان به‌عنوان نظام سیاسی مستقر در افغانستان، گام بزرگی در راستای تثبیت آن‌ها است. طالبان هم‌اکنون کشوری را در اختیار دارد که با بحران مالی دست به گریبان است و عمده کمک‌های بین‌المللی هم متوقف شده است. این گروه امید دارد با شناسایی خود به‌عنوان نظام مستقر، راه را برای کمک‌های جهانی باز کند.

از دیگر سو، اکثر کشورهای جهان از طالبان خواسته‌اند تا نظامی فراگیر در این کشور ایجاد کنند و حقوق و آزادی‌های شهروندان، زنان، اقلیت‌ها و رسانه‌ها را به‌رسمیت بشناسند. طالبان می‌گویند مداخله دیگر کشورها در تعیین نوع حکومتشان را نمی‌پذیرند.

اما سازمان ملل هم یک سوی ماجرا است. آنتونی گوترش که این روزها نخستین نامه بین‌المللی طالبان را دریافت کرده می‌گوید، نیاز طالبان برای به‌رسمیت شناخته شدن در جامعه جهانی تنها اهرم فشاری است که می‌توان از آن استفاده کرد تا این گروه تن به حکومت فراگیر بدهند و به‌ویژه به حقوق زنان احترام بگذارند.