به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه شب ۳۰ شهریور / ۲۱ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که توافق‌نامه اقلیمی پاریس که آنکارا در سال ۲۰۱۶ آن را امضا کرد، ماه آینده برای تصویب در پارلمان به رأی گذاشته می‌شود.

اردوغان گفت:

«ما قصد داریم توافق‌نامه اقلیمی پاریس را ماه آینده قبل از کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ( از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر در گلاسکو اسکاتلند برگزار می‌شود)، برای تصویب به پارلمان ارائه دهیم.»

اردوغان یادآور شد که کشورش توافق‌نامه پاریس را در آوریل ۲۰۱۶ امضا کرده است، اما تا کنون «به‌دلیل بی‌عدالتی‌های مربوط به تقسیم تعهدات و بار مسئولیت» از نظر کاهش انتشار آلاینده‌ها، آن را تصویب نکرده است.

فاطمه‌گل دمت ساری، وزیر محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۶ با حضور در مراسم امضای توافق‌نامه اقلیمی پاریس که در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، آن را امضا کرد.

توافق‌نامه پاریس در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵، در پایان اجلاس COP21 در پاریس منعقد شد. این توافق‌نامه یک هدف جمعی نهایی را مشخص کرد؛ جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از ۲ درجه سانتی‌گراد و تلاش برای محدود کردن آن تا ۱,۵ درجه سانتی‌گراد. توافق‌نامه پاریس همچنین پارچوبی مشخص می‌کرد تا کشورها تشویق شوند و تعهدات خود را هر پنج سال یک بار ارتقا دهند. این شامل حمایت از کشورهای در حال توسعه می‌شود تا بتوانند تعهدات خود را انجام دهند و توانایی خود برای وفق با پیامدهای تغییرات اقلیمی افزایش دهند.

پس از گذشت شش سال، جهان همچنان در تلاش برای دستیابی به اهداف این توافق‌نامه است. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل، با نرخ فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی، افزایش گرمایش زمین در پایان قرن حاضر به چهار درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

ترکیه معتقد است که تلاش‌ها برای جلوگیری از گرمایش زمین باید بیشتر بین کشورهای صنعتی برجسته شود.

اردوغان در این‌باره گفت:

«هر کس که بیشترین آسیب را به کره زمین وارد و از منابع طبیعی به‌طرز وحشیانه استفاده کرده است، باید بیشترین سهم را در مقابله با تغییرات اقلیمی داشته باشد. ترکیه که در رویارویی با هرگونه مشکل، بحران یا فراخوان جهانی بی‌اعتنا نبوده است، وظیفه خود در قبال مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست را نیز انجام خواهد داد.»

تابستان گذشته ترکیه با آتش‌سوزی جنگل‌ها و سپس سیل‌های ناگهانی روبه‌رو شد که منجر به کشته شدن ۱۰۰ نفر و خسارت‌های گسترده به طبیعت شد. این کشور همچنین با خشکسالی مداوم روبه‌روست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ۲۱ خرداد / ۱۱ ژوئن از افزایش هزینه کشورهای ثروتمند جهان در دوران همه‌گیری کوویدـ۱۹ در زمینه سوخت‌های فسیلی ابراز نگرانی کرد. او گفت: بحران اقلیمی به نقطه بی‌بازگشت نزدیک شده است.

گوترش روز گذشته در آغاز هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل در سخنان هشداردهنده‌ای ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی گفت:

«من اینجا هستم تا زنگ خطر را به صدا درآورم: جهان باید از خواب بیدار شود. ما در لبه پرتگاه هستیم و در مسیر اشتباه حرکت می‌کنیم. جهان ما هرگز در معرض خطر بزرگتری قرار نگرفته و هرگز این‌چنین از هم جدا نبوده است. ما با بزرگترین آبشار بحران زندگی خود روبه‌رو هستیم.»