نرخ تورم سالانه لبنان به بالاترین میزان در میان همه کشورهای جهان رسید و از زیمبابوه و ونزوئلا پیشی گرفت. به گفته مرکز آمار لبنان، شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته در ماه اوت ۱۳۷٫۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که در ماه جولای این شاخص ۱۲۳٫۴ درصد بود. به این ترتیب قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل ۱۰٫۲۵ درصد و قیمت مواد غذایی ۲۰٫۸۲ درصد افزایش یافته است.

تورم لبنان در دو سال گذشته به شدت افزایش یافته و بحران مالی و اقتصادی این کشور از کنترل خارج شده است. در ۲ سال گذشته پوند لبنان تقریباً ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده و سه‌چهارم ساکنان این کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

با این وجود مقام‌های بانک مرکزی این کشور در ماه‌های اخیر برنامه کاهش یارانه‌ها را آغاز کرده‌اند، به این امید که بتوانند نهادهای مالی جهانی را راضی کنند که به این کشور وام بدهند. البته بانک مرکزی این کشور می‌گوید تصمیم بر حذف و کاهش یارانه‌ها به‌دلیل بحران ارزی این کشور و رو به اتمام گذاشتن ذخایر ارزی است.

همین اقدام بانک مرکزی لبنان برای حذف یارانه سوخت سبب شده است تا قیمت‌ها در سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یابد. بیشترین عامل افزایش قیمت‌ها هزینه حمل و نقل است که از ژوئیه ۲۰۲۰ به میزان ۲۵۳ درصد افزایش یافت.

همزمان با افزایش قیمت سوخت و هزینه حمل ونقل، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی نیز ۲۴۸ درصد افزایش یافته است. در همین دوره زمانی یک‌ساله، خدمات بهداشتی و درمانی ۱۷۸ درصد و قیمت پوشاک و کفش تقریباً دو برابر شد.

اما در زمانی که لبنان با چنین بحران اقتصادی گسترده‌ای دست به گریبان بود، دولت این کشور هم به مدت ۱۳ ماه تعلیق شده بود و گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید به توافق نمی‌رسیدند. نهایتا در ابتدای این هفته، کابینه نجیب میقاتی، توانست نظر احزاب را به خود جلب کند و دولت لبنان از بلاتکلیفی خارج شود.

میقاتی پس از گرفتن رای اعتماد از پارلمان گفت که به دنبال احیای مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول و البته طلبکاران جهانی برای تعویق بدهی کشورش است.

صندوق بین‌المللی پول به دنبال حذف یارانه‌ها در این کشور و تجدید ساختار شبکه بانکی لبنان است. بانک مرکزی لبنان پیش از آنکه دولت نجیب میقاتی مستقر شود، نخستین نشانه تسلیم را به این نهاد مالی نشان داد و یارانه سوخت را حذف کرد. هنوز مشخص نیست که صندوق بین‌المللی پول برای مذاکره با دولت جدید لبنان چه برنامه‌ای دارد.