اعتراض‌های گروهِ معلمانِ استخدام‌نشده موسوم به «کارنامه‌سبزها» واردِ مرحله جدیدی شده است. دورِ جدیدِ اعتراض‌های آن‌ها، پس از وعده‌های دروغینِ مسئولانِ مربوطه در آستانه شروعِ سال تحصیلی جدید همچنان تداوم دارد. آنان از حقشان کوتاه نمی‌آیند.

تداوم و ثبات در مطالبه‌گری

از ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ و پس از آن که هیچ پاسخِ روشنی به مطالباتِ روشنِ کارنامه‌سبزها داده نشد، آنان دورِ جدیدی از اعتراض و تجمع را شروع کرده‌اند. از ۱۳ شهریور تاکنون مطابقِ روالِ قبلی، اما با تفاوت‌هایی در نوعِ عملکرد و مطالبه‌گری، اعتراض‌هایشان را از سر گرفته‌اند.

https://www.radiozamaneh.com/685861/

در دور قبلی اعتراضات به آنان قول داده بودند که از طریقِ دو وکیل دادگستری مسئله‌شان به شکلی «قانونی» پیگیری شود. کارنامه‌سبزها از آن زمان حدود دو ماه صبر کردند تا طبق وعده مسئولان، مشکلشان پیگیری شود. اما از زمانِ آن وعده تاکنون هیچ خبری نشده. به همین دلیل تصمیم گرفتند دوباره به «میدان» بازگردند و خودشان مستقیما پیگیرِ ماجرا شوند. اما پس از آن که در میانه‌های ماه شهریور، تجمع و اعتراض‌های خود را دوباره مقابل مجلس و وزارت آموزش و پرورش از سر گرفتند، مشخص شد که اساسا هیچ نوع پیگیری‌ در کار نبوده و تمامِ آن‌چه به آنان گفته‌اند، صرفا برای پراکنده کردنِ آنان بوده؛ نه وکیلی در کار بوده و نه پیگیری.

اما در مقابل، کارنامه‌سبزها عزمِ خود را جزم کرده‌اند که ماجرا را رها نکنند. آنان هرچه بیشتر متوجه می‌شوند که گرفتارِ زبان‌بازی‌های نهادهای بالادستی شده‌اند؛ به همین دلیل هم خشمشان بیشتر می‌شود، راه‌های تازه‌تری را برای مطالباتشان امتحان می‌کنند و به مرور رادیکال‌تر عمل می‌کنند. آنان تمامِ راه‌های به اصطلاح «قانونی» را رفته‌اند اما نتیجه‌‌ای نگرفته‌اند. به هر جایی که احتمال می‌دادند به واسطه آن امیدی برای حلِ مشکل وجود داشته باشد، نامه‌نگاری کرده‌اند، از مجلس و نهادِ ریاست‌جمهوری گرفته تا بیتِ رهبری و غیره. اما اخیرا متوجه شده‌اند که یا نامه‌هایشان اصلا به دستِ آن‌هایی که باید نرسیده و یا به آن توجهی نشده. دقیقا برایشان روشن نیست که چه کسانی و با چه هدفی مانعِ رسیدنِ این نامه‌ها و درخواستها به مقصد می‌شوند. اما مطمئن هستند که دست‌هایی مانع‌تراشی می‌کنند.

روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰، تظاهرات کارنامه سبزها مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش
روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰، تظاهرات کارنامه سبزها مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش

دستاوردهای کوچک

تا همین مرحله هم کارنامه‌سبزها موفق شده‌‌اند صدای خود را رسا و واضح برسانند. دست کم این است که اکنون نهادها و سازمان‌های مسئول تا حدودی از آنان و نیروی جمعیشان حساب می‌برند.

https://www.radiozamaneh.com/676717/

طبقِ آخرین خبرها شکایتِ آنان به دیوانِ عدالت اداری کشور ارسال شده. معلوم نیست در آن‌جا پیگیری جدی انجام شود یا نه. اما کارنامه‌سبزها کارِ خود را انجام داده‌اند. به آنان گفته‌اند که سازمان سنجش به دلیل تخلف در رابطه با آزمون استخدامی آنان جریمه شده و دو کارمند هم سرِ همین موضوع اخراج شده‌اند. راست و دروغِ این خبر هم هنوز مشخص نیست.

عملکردِ آگاهانه‌تر و تندتر

 متعاقبا کارنامه ‌سبزها با طولانی‌تر شدنِ موضوع و مشخص نشدنِ سرنوشت شغلی و صنفی‌شان، هوشیارتر، باتجربه‌تر و البته رادیکال‌تر عمل می‌کنند. تجمع‌های اخیرِ آنان در مقابل مجلس با دخالت پلیس و نیروی انتظامی به خشونت کشیده شده است.

معترضان می‌گویند پلیس به آن‌هایی که در ردیفِ اولِ تجمع بوده‌اند لگد زده و برای پراکنده کردنشان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. کارنامه‌سبزها هم در مقابل پس از بازگشت به محوطه وزارت آموزش و پرورش، خواسته‌اند ورود وزارتخانه شوند. به همین دلیل با لگد به درِ وزارتخانه کوبیده‌اند. پس از آن به حراست و نگهابانان گفته شده که در را برایشان باز کنند تا نماینده‌شان را بفرستند.

اکنون آنان موفق شده‌اند درِ این وزارتخانه را به روی خود بگشایند. اما بلافاصله سه تن از نمایندگان اصلی‌شان بازداشت شدند. آنان را پس از تهدید آزاد کرده‌اند. اکنون افرادِ دیگری تصمیم گرفته‌اند به جای آنان کار را پیش ببرند.

کشفِ تخلفاتِ جدید

کارنامه‌ سبزها همچنین در دوره‌های قبلی اعتراضات در یک فراخوان، توافق کرده بودند که هر کسی در هر استانی در صورتی که تخلفی در رابطه با آزمون استخدامی یافته، آن را با بقیه به اشتراک بگذارد. اکنون پس از گزارشِ تخلف‌ها مشخص شده که علاوه بر تبعیضی که در خودِ مسئله استخدام بر آنان رفته، تخلفاتِ دیگری هم روی داده که در حال افشا شدن است.

برخی از کارنامه سبزها به اسنادی دست یافته‌اند که ثابت می‌کند افرادی با نمره منفی در همان آزمون استخدامی، هم در آزمون قبول شده‌اند و هم در آموزش و پرورش جذب شده‌اند. در حالی که افرادِ دیگری با نمره بالای 90، استخدام نشده‌اند.

این گونه تخلفاتِ جدید، موجِ تازه‌ای از نارضایتی و خشم را در میان استخدام‌نشده‌ها به وجود می‌آورد و آنان را مصمم می‌کند که هم هرچه بیشتر با توانِ بیشتری حقِ به‌کارگیری‌شان را مطالبه کنند و هم تخلفاتِ پنهانِ دیگر را افشا کنند.

آنان همچنین می‌گویند آموزش و پرورش بر روی کاغذ و در اسنادِ نهادی خود آمارِ استخدامِ ۱۰ هزار نفر از کارنامه‌سبزها را به هیئت دولتِ پیشین داده است. یعنی ممکن است در بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته حقوقِ این ۱۰ هزار نفر هم لحاظ شده باشد. در حالیکه در عمل هچ‌کدام از آنان استخدام نشده‌اند و ممکن است پولی به نامِ آنان در این میان حیف و میل شده باشد.

تجربه‌های ارزشمند

کارنامه‌سبزها در طولِ ماه‌هایی که برای استخدام شدن ـ که آن را حقِ خود می‌دانند ـ جنگیده‌اند چیزهای جدیدی در این راه یاد گرفته‌اند.

■ آموخته‌اند که در نهایت این فشار و همبستگی خودِ آنان است که می‌تواند مشکلشان را حل کند.

■ یاد گرفته‌اند نباید به هیچ وعده و قولی از جانب مدیران و مسئولان اطمینان داشته باشند‌ چرا که همه آنان ثابت کرده‌اند که دروغ می‌گویند و چیزی جز دروغ‌های بیشتر و تهدید، برای گفتن ندارند.

■ برای کارنامه سبزها مسلم شده که رسیدگی به مسئله آنان در اولویت برنامه‌های هیچ وزارت‌خانه و نهادِ دیگری نیست. اگر توجه اندکی هم شده و از آنان نامی برده شده، تنها از روی ناچاری بوده و نتیجه اعتراض‌های خودِ کارنامه سبزها است. تغییر دولت هم همانطور که پیش‌بینی می‌شد تغییری در وضعیتشان ایجاد نکرده. برای برخی از آنان اکنون مسئله از استخدام فراتر رفته.

■ آنان می‌گویند حتی اگر مطمئن باشند که استخدام نمی‌شوند، باز هم پیگیری و اعتراض را ادامه می‌دهند. این‌گونه دستِ‌کم خشمشان را بیرون می‌ریزند. خشمی که تنها محدود به تبعیض در استخدام نیست. بلکه زاده هزاران نوع تبعیض و بی‌عدالتی دیگری است که هر روزه تجربه می‌کنند. این را از طولانی‌تر شدنِ تعداد روزهای ماندگاریشان در این دوره از اعتراض‌هایشان می‌توان فهمید. اعتراض‌های این دورِ آنان به هجدهمین روز رسیده و قرار است از روزِ شنبه هفته آینده از سر گرفته شود.