به‌گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، تام اندروز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار می‌گوید رژیم نظامی میانمار به طور سیستماتیک بستگان افرادی که می‌خواهد دستگیر کند، از جمله کودکان ۲۰ هفته‌ای را می‌رباید.

تام اندروز به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت شرایط در این کشور همچنان رو به وخامت است و «تلاش‌های فعلی جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از چرخه رویدادها در میانمار بی‌نتیجه بوده است».

اندروز افزود رژیم نظامی میانمار و نیروهای آن بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ نفر، از جمله ده‌ها کودک را کشته‌اند،. به‌‌گفته او در ماه ژوئیه، دولت نظامی دست‌کم ۷۵ کودک در رده‌های سنی ۱۴ ماه تا ۱۷ سال را کشته است.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار می‌گوید ارتش زمانی که نمی‌تواند افرادی که به دنبال دستگیری آن‌هاست بیابد، اعضای خانواده آن‌ها را می‌رباید:

«من گزارش‌های موثقی دریافت کرده‌ام مبنی بر این‌که نیروهای دولت نظامی پس از آن‌که افراد مورد هدف‌شان از چنگ آن‌ها گریخته‌اند دست‌کم ۱۷۷ نفر را به‌شکل خودسرانه بازداشت کرده‌اند. این قربانیان شامل کودکان بسیار کم سنِ ۲۰ هفته‌ای نیز می‌شود.»

از زمان کودتای ارتش میانمار در یکم فوریه سال جاری میلادی بیش از هشت هزار نفر در این کشور بازداشت شده‌اند. دولت نظامی که با مخالفت گسترده مردم روبه‌روست، هر کسی که حکومت را به چالش کشیده دستگیر کرده است؛ از سیاستمداران منتخب گرفته تا فعالان، کارکنان بیمارستان‌ها و روزنامه‌نگاران.

تام اندروز خواستار تغییر رویکرد جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر و کشتار بیشتر در میانمار شد و هشدار داد که در حال حاضر بیش از ۲۳۰ هزار غیرنظامی در نتیجه روی کار آمدن قدرت نظامی آواره شده‌اند.

به‌گزارش رسانه‌ها، در روزهای اخیر، تقریباً کل جمعیت هفت هزار و ۵۰۰ نفره یک شهر در غرب میانمار مجبور به فرار شدند.

یک رسانه میانماری تحت کنترل رژیم اعلام کرد که ارتش هنگام گشت‌زنی در شهر تانتلانگ واقع در ایالت چین، نزدیک به مرز با هند، هدف کمین «حدود ۱۰۰ تروریست» قرار گرفت.

یکی از ساکنان تانتلانگ که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت، ساکنان این شهر از روز دوشنبه پس از آن‌که سربازان «از پنجره‌ خانه‌های شهر بدون هدف تیراندازی کردند»، از شهر گریختند.

او با بیان این‌که «تقریباً همه رفتند»، افزود حدود ۵۰۰ نفر به روستایی در اطراف شهر پناه بردند و صدها نفر نیز به سمت هند حرکت کردند.

یکی دیگر از ساکنان گفت پس از آن‌که سربازان خانه او را بمباران کردند و درگیری‌ها در اطراف شهر بالا گرفت، سه روز با والدین سالمند خود سفر کرد تا به هند برسد.

او به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفت:

«من هرگز به این فکر نکردم که از خانه خود فرار کنم حتی پس از آن‌که ارتش آن را بمباران کرد… اما با بدتر شدن شرایط… بالاخره مجبور شدم بگریزم.»

رسانه مستقل «میانمار اکنون» گزارش داد که سربازان ارتش یک کشیش باپتیست (شاخه‌ای از مسیحیت) را که برای خاموش کردن آتش به بیرون رفته بود، به ضرب گلوله کشتند.

زاو مین تون، سخنگوی دولت نظامی، چنین گزارش‌هایی را به‌عنوان خبرهای جعلی رد کرد و گفت ۲۰ خانه و یک ساختمان دولتی پس از درگیری در ۱۸ سپتامبر در آتش‌سوزی تخریب شده‌اند.

پس از آن‌که دولت موازی میانمار که توسط سیاستمداران طرفدار دموکراسی تأسیس شد، در اوایل این ماه «جنگ دفاعی» علیه ارتش اعلام کرد، حملات به نیروهای نظامی آغاز شد.

تام اندروز در شورای حقوق بشر خواستار کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای بیش از سه میلیون نفر از مردم میانمار شد که به کمک نیاز دارند.

او گفت جامعه بین‌المللی باید تعهد بیش‌تری تقبل کنند:

«سازمان‌های مدنی میانمار که جان مردم را نجات می‌دهند، نیازمند و مستحق پشتیبانی ما هستند. برنامه اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ تنها ۴۶ درصد از بودجه درخواست‌شده را دریافت کرده است. ما می‌توانیم و باید بهتر عمل کنیم.»