به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به توافق دو هفته قبل خود با آژانس به‌طور کامل عمل نمی‌کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بی‌المللی انرژی اتمی ۲۱ شهریور در یک سفر فوری به تهران با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به توافق رسید که کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران تعویض شوند. گروسی بعد از بازگشت از ایران در یک نشست خبری در فرودگاه وین گفته بود که این توافق «خیلی زود» و در طی «چند روز آینده» به اجرا درمی‌آید و به این ترتیب آژانس می‌تواند اطلاعاتی را که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضبط می‌کند نگه دارد. اکنون گروسی می‌گوید ایران به این توافق به طور کامل عمل نمی‌کند. بحث بر سر تأسیسات مجتمع «تسا» در کرج است. آژانس می‌نویسد:

«تصمیم ایران مبنی بر جلوگیری از دسترسی آژانس به تأسیسات مجتمع “تسا” کرج در تقابل با بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر ( ۲۱ شهریور) آژانس به تهران قرار دارد.»

این توافق چند ساعت قبل از برگزاری نشست شورای حکام برگزار شد. در آن زمان شورای حکام به‌دلیل آنکه ایران با تجهیز دوربین‌های آژانس در تأسیسات هسته‌ای‌اش مخالفت نکرده بود از صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کرد.  

نماینده ایران: گزارش آژانس دقیق نیست

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر صحت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به چالش کشید:

«هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ از این‌رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود.»

غریب آبادی در ادامه خاطرنشان کرد:

«بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس نیز با حسن نیت ایران و با هدف جایگزینی کارت‌های حافظه “تجهیزات مشخص شده” حاصل شد. اقدامات آژانس برای اجرای این هدف نیز از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر انجام گردید.»

سفیر ایران افزود:

«در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین نیز به‌طور واضح خاطرنشان گردید از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند. به همین خاطر بود که از عبارت “تجهیزات مشخص شده” در بیانیه مشترک استفاده گردید. از اینرو، گزارش ۲۶ سپتامبر مدیرکل آژانس دقیق نبوده و قطعا فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک می‌باشد.»

۲ تیر سال جاری مجتمع تسا برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته هدف حمله پهپادی قرار گرفت. سایت نور نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران ابتدا ادعا کرد این حمله ناموفق بوده است اما بعدا معلوم شد تأسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج از جمله دوربین‌های آژانس آسیب دیده است. این ظن وجود دارد که ایران از این حمله به‌عنوان یک فرصت برای جلوگیری از جایگزینی دوربین‌ها استفاده می‌کند.