مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید آماری که اتاق بازرگانی تهران درباره میزان فروش نفت به چین منتشر کرده، نادرست است.

او به خبرگزاری ایلنا گفت که آمار فروش نفت ایران «به‌طور کلی محرمانه» است، در نتیجه ما هیچ آماری از فروش نفت ایران نه در داخل کشور و نه در منابع خارجی نداریم.

هفته پیش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران آماری منتشر کرد که نشان می‌داد در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۱ ایران چیزی کمتر از ۱۱ میلیون دلار نفت به چین فروخته است. حریری می‌گوید که این ارقام بر اساس آمار گمرک چین به دست آمده و «چین تنها کشوری است که به‌طور رسمی اعلام کرده که ما تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را نمی‌‌پذیریم. این کشور به نشانه نپذیرفتن این تحریم‌ها بخشی از نفتی که از ایران می‌خرد را به‌طور رسمی در آمار منتشره خود اعلام می‌کند.»

در گزارش اتاق تهران و با در نظر گرفتن متوسط قیمت هر بشکه ۵۰ دلار، میزان صادرات نفت خام به چین در ۷ ماه ۲۲۰ هزار بشکه برآورد شده است. یعنی ماهی ۳۱ هزار بشکه.

چین ماهانه ۴۱ میلیون بشکه نفت وارد می‌کند. عمده نفت این کشور از عربستان، عمان، عراق، امارات وکویت تامین می‌شود.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران «عربستان در هفت ماهه نخست امسال ۲۳ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده که دو هزار برابر میزان صادرات نفت ایران به چین بوده است.»

در همین دوره زمانی که ایران فقط ۱۱ میلیون دلار نفت به چین صادر کرده، عمان و عراق ۱۳ میلیارد دلار، امارات و کویت هم ۹ میلیارد دلار نفت به این کشور صادر کرده‌اند.

پیش از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های نفتی، ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۹ میلیارد دلار نفت به چین فروخته بود که اگر آمار اتاق بازرگانی تهران درست باشد به آن معنا است که صادرات نفت به چین ۹۹ درصد کاهش یافته است.

اما رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین روایتی متفاوت از مبادلات نفتی دو کشور دارد و می‌گوید «میزان فروش نفت ما در دنیا قطعا بیشتر از این ارقام است و قطعا یکی از مقاصد عمده آن می‌تواند چین باشد. ما راه‌هایی برای دور زدن تحریم داریم که خریداران باید رد و اثر خرید نفت از ایران را باید پاک کنند.»

او به استناد تراز بازرگانی سال گذشته می‌گوید اگر فروش نفت ایران این مقدار افت داشت، امکان واردات ۴۲ میلیارد دلاری در سال گذشته وجود نداشت: « در سال گذشته ما به طور کلی ۳۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و در همین زمان ۴۲ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم. اگر فرض را بر این بگذاریم که همه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته که می‌دانیم که اینطور نبوده است، ۱۲ میلیارد دلار مابالتفاوت از کجا آمده که ما توانستیم به‌وسیله آن واردات انجام دهیم؟ قطعا با فروش نفت توانستیم این کار را انجام دهیم. بنابراین حاصل جمع درآمدهای ارزی کشور نشان می‌دهد که ایران از آنچه رسما اعلام می‌شود نفت بیشتری فروخته است چراکه به واردات بیشتری نسبت درآمدهای ارزی اعلام شده داشته‌ایم. قطعا راه‌های غیررسمی در سه سال اخیر برای فروش نفت طراحی شده است.»

حریری با پذیرش افت فروش نفت ایران پس از بازگشت تحریم‌ها گفت که میزان این کاهش در اندازه‌ای که اتاق بازرگانی تهران گزارش داده نیست: «قطعا فروش نفت کشور نسبت به زمان پیش از تحریم‌ها کاهش داشته است اما اینکه به مبلغ ناچیزی که در اتاق بازرگانی تهران اعلام کردند، به نظر می‌رسد که این خبر موثق نیست، با آگاهی همراه نبوده و یا همراه با شیطنت است.»