رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز آمریکا اعلام کرد که با وجود مخالفت شدید آمریکا، متحد خود در ناتو، کشورش در حال خرید دومین سامانه موشکی اس‌ـ۴۰۰‌ از روسیه است.

اردوغان تأکید کرد که ترکیه به‌طور مستقل در مورد سامانه‌های دفاعی خود تصمیم‌گیری می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با مارگارت برنان، خبرنگار در نیویورک، گفت ترکیه گزینه خرید موشک‌های پاتریوت ساخت آمریکا را ندارد و ایالات متحده علی‌رغم پرداخت ۱,۴ میلیارد دلار، هواپیماهای اف‌ـ۳۵ را تحویل نداده است.

ترکیه که عضو ناتو است، پس از خرید سامانه دفاع موشکی اس‌ـ۴۰۰ ساخت روسیه، از برنامه خرید جت‌های اف‌ـ۳۵ صرف نظر کرد و مقام‌های دفاعی این کشور تحریم شدند.

آمریکا به شدت به استفاده از سامانه‌های دفاعی روسیه در ناتو اعتراض دارد و می‌گوید تهدیدی برای جنگنده‌های اف‌ـ۳۵ است. ترکیه معتقد است سامانه دفاع موشکی اس‌ـ۴۰۰ می‌تواند به طور مستقل بدون ادغام در سامانه ناتو مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین هیچ خطری ندارد.

سال گذشته، آمریکا براساس قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» موسوم به قانون «کاتسا» که در ژوئیه ۲۰۱۷ تصویب شد ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس‌ـ۴۰۰ با هدف مقابله با نفوذ روسیه تحریم کرد. با این اقدام برای اولین بار از این قانون برای مجازات یک متحد آمریکا استفاده می‌شد.

با این حال، اردوغان همچنان سرپیچی می‌کند. او در پاسخ به سئوال برنان مبنی بر این‌که آیا ترکیه اس‌ـ۴۰۰ بیشتری خریداری می‌کند، گفت: «البته، البته، بله».

اردوغان قبل از عزیمت به نیویورک به خبرنگاران گفته بود که روابط با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌رغم آن‌چه او همکاری خوب با رهبران قبلی آمریکا می‌خواند، خوب آغاز نشده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی به نقل از اردوغان نوشت:

«نمی‌توانم بگویم روند سالمی در روابط ترکیه و آمریکا وجود دارد.»

او همچنین به رسانه‌های ترکیه گفت این کشور در صورت نیاز سامانه‌های جدید دفاع موشکی را خریداری خواهد کرد و در حال توسعه سیستم دفاعی خود است.

این موضوع یکی از چندین گره در روابط ترکیه و آمریکا است، از جمله حمایت آمریکا از کُردهای سوریه که ترکیه آن‌ها را «تروریست» می‌داند و ادامه اقامت فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی مخالف اردوغان در آمریکا است که دولت ترکیه او را متهم به طراحی کودتا در سال ۲۰۱۶ می‌کند.

رجب طیب اردوغان قرار است چهارشنبه این هفته، ۷ مهر / ۲۹ سپتامبر، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.