روز گذشته، دوشنبه ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود ایران در پی مسلط شدن بر خاورمیانه است و می‌خواهد این کار را «زیر چتر هسته‌ای» انجام دهد. بنت افزود ایران در برنامه هسته‌ای خود از «همه خطوط قرمز» عبور کرده و اسرائیل اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد. بنت همچنین ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نقض پادمان‌های این نهاد نظارتی متهم کرد و یادآور شد که ایران فقط یک مرحله با غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای تولید بمب اتم فاصله دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۶ مهر / ۲۸ سپتامبر در واکنش به سخنان نفتالی بنت با بیان این‌که «قرار نیست سانتریفیوژها در ایران متوقف شود» و «جامعه بین‌المللی موافقت کرده که تهران می‌تواند تا حد مشخصی اورانیوم غنی کند»، به شبکه بی‌بی‌سی گفت:

«برخی دیدگاه‌های متفاوتی دارند و ترجیح می‌دهند ایران کاری نکند اما تصمیم‌گیری در این زمینه به من ارتباطی ندارد.»

گروسی با اشاره به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران افزود:

«من فکر نمی‌کنم از گفته نخست‌وزیر اسرائیل بتوان این‌طور برداشت کرد که به بازرسی‌های ما اعتمادی نیست.»

مدیرکل آژانس در همین حال بار دیگر تکرار کرد که ایران به توافق دو هفته پیش با این نهاد پایبند نبوده و مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌ها در مجتمع تسای کرج شده است. او گفت نگران برنامه هسته‌ای ایران است اما: «ما در اندازه‌ای که باید نگران هستیم، نه بیشتر نه کمتر».

آژانس شامگاه یکشنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران اجازه تجدید کارت‌های حافظه و تعویض دوربین‌ها در تأسیسات «تسا» در کرج را بر اساس توافق رافائل گروسی با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نمی‌دهد.

بهزاد کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز بعد از ظهر دوشنبه ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر گفت تفاهم گروسی و اسلامی در تهران شامل تأسیسات تسا نمی‌شد. او گفت این تأسیسات دوم تیر سال جاری هدف حمله پهپادی قرار گرفته و همچنان «تحت تحقیقات امنیتی» قرار دارد.

گروسی به شبکه بی‌بی‌سی گفت:

«ما توانمندی اتمی ایران را زیر نظر داریم و آن‌چه شرایط فعلی را حساس کرده این است که اگر دسترسی‌های ما در ایران محدود شود، کنترل از دستمان خارج شده و جزئیات دقیق را از دست می‌دهیم.»

در همین حال رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که روز سه‌شنبه در رأس هیأتی وارد مسکو شد درباره دوربین‌های نظارتی گفت:

«اصرار آژانس برای نصب دوربین در مکان‌هایی که در اثر عملیات تروریستی صدمه دیده است، در راستای همان عملیاتی است که علیه ایران صورت گرفته است و ما هرگز آن را نمی‌پذیریم.»

ایران چند مورد از حوادث پیش آمده در تأسیسات هسته‌ای خود را به عملیات خرابکارانه اسرائیل نسبت داده است و محمد اسلامی در سخنان خود در واقع نصب دوربین‌ها را در راستای اقدامات اسرائیل دانسته است.

محمد اسلامی افزود:

«توافق کردیم که به درخواست آژانس، کارت حافظه دوربین‌های مشخص‌شده تعویض شود و این واضح و روشن است که شامل محل‌هایی که بر اثر عملیات ترورریستی صدمه دیده است، نمی‌شود و ما این موضوع را هم در بیانیه تهران و هم در وین به آن‌ها گفته‌ایم.»

او موضع‌گیری آژانس را تحت فشار آمریکا و اسرائیل دانست و گفت آژانس «رفتار سیاسی و گزینشی دارد که کاملا غیر منطقی و مردود است».

رافائل گروسی ۲۱ شهریور در یک سفر فوری به تهران با محمد اسلامی به توافق رسید که کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران تعویض شوند. گروسی پس از بازگشت از ایران در یک نشست خبری در فرودگاه وین گفته بود که این توافق «خیلی زود» و در طی «چند روز آینده» به اجرا درمی‌آید و به این ترتیب آژانس می‌تواند اطلاعاتی را که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضبط می‌کند نگه دارد. بعد از حصول این توافق بود که شورای حکام از صدور قطعنامه علیه ایران صرف‌نظر کرد.