عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیه‌ (دادگستری) گروه طالبان در دیدار با وانگ یو، سفیر چین در کابل اعلام کرد که قانون اساسی دوره‌ محمدظاهر شاه، آخرین پادشاه افغانستان به استثنای مواد مغایر با احکام اسلامی، از سوی این گروه برای دولت موقت اجرا می‌شود.

عبدالحکیم شرعی گفت شماری از قوانین و سندهای بین‌المللی که در تضاد با شریعت اسلامی و اصول حکومت طالبان نباشد، نیز از سوی این گروه محترم شمرده می‌شود.

وزارت عدلیه طالبان در بیانیه‌ای آورده است:

«امارت اسلامی قانون اساسی دوران محمد ظاهر پادشاه پیشین را برای دوره موقت بدون آن تعداد موادش که خلاف شریعت (فقه) و اصول امارت اسلامی باشد، نافذ می‌نماید. به همین ترتیب به قوانین و اسناد بین‌المللی که خلاف شریعت و اصول امارت اسلامی نباشد احترام می‌گذارند.»

محمد ظاهرشاه از سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۵۲ (۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳میلادی) به مدت ۴۰ سال بر افغانستان حکومت کرد و در سال ۱۳۴۳ قانون اساسی جدیدی برای کشور تهیه و نظام پادشاهی مشروطه را حاکم نمود. این قانون اساسی ۱۱ فصل و ۱۲۸ ماده دارد و پادشاه تصمیم‌گیرنده است. دیدگاه‌ها در باره قانون اساسی حکومت محمد ظاهرشاه گوناگون است.

این قانون پس از سقوط طالبان در دوره‌ انتقالی نیز به‌طور موقت نافذ شد اما در سال ۱۳۸۲ قانون اساسی جدید به تصویب رسید.

حکومت ظاهرشاه با کودتای محمد داوودخان پسرعمو و نخست‌وزیر سابق او سرنگون شد و پس از ۲۲۵ سال حکومت سلطنتی، جمهوری تک‌حزبی در افغانستان برقرار شد.

عبدالحکیم شرعی در دیدار با سفیر چین افزود طالبان خواستار روابط حسنه با جهان است و به کشورهای منطقه و جهان اطمینان داد که طالبان اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان علیه آن‌ها استفاده شود.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز اعلام کرد که قانون اساسی دوران محمد ظاهرشاه تا زمانی اجرا خواهد شد که قانون اساسی جدید تصویب شود.

منابع آگاه می‌گویند اجرای قانون اساسی زمان محمد ظاهرشاه بارها از سوی طالبان در گفت‌وگوهای میان طرف‌های افغان در دوحه نیز مطرح شده بود.