مواد مذاب آتشفشان جزایر قناری به دریا رسیدند و همزمان به دلیل هراس از انتشار گازهای سمی به ساکنان مناطق ساحلی هشدار داده شده تا در خانه بمانند. استنشاق این گازها می‌تواند موجب حساسیت پوستی و مشکلات تنفسی شود. 

مواد مذاب آتشفشان در حال فوران جزایر قناری به اقیانوس رسیده‌است و چنانچه آتشفشان شناس‌ها می‌گویند وقتی گدازه (لاوا) وارد آب دریا می شود، خطر انتشار گازهای سمی وجود دارد. 

مقام‌های محلی در منطقه‌ای به شعاع ۳ کیلومتر را، از جایی که  قرار است لاوا  وارد اقیانوس اطلس شود، به عنوان ناحیه ممنوعه اعلام کرده‌اند و از ساکنین این مناطق خواسته‌اند تا از منازل خود خارج نشوند. 

موسسه آتش‌فشان جزایر قناری سه شنبه شب در حساب توییتری خود اعلام کرد: «جریان گدازه‌ها در پلایا نیوآ به دریا رسیده است.» 

آتشفشان «کومبره ویخا» در بخش جنوبی لا پالما روز ۱۹ سپتامبر فوران کرد. لاپالما جزیره ای با ۸۵ هزار سکنه از مجموعه جزایر قناری است که در  اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است. 

از زمان فوران آتشفشان، گدازه‌هایی که بر روی زمین جاری شده‌اند در حال حرکت به سوی دریا هستند. وقتی مواد مذاب به دریا برسد انتظار می‌رود که واکنش شیمیایی میان آب و لاوا موجب انتشار گازهای سمی خطرناک شود. 

مواد مذاب در جریان حرکت با سرعتی متفاوت گاه آهسته و گاه سریع به سوی آب می‌روند.  عصر سه شنبه مواد مذاب به فاصله ۸۰۰ متری دریا رسیدند اما تعیین زمان برخورد با آب دریا آسان نیست. 

کارشناسان محلی می‌گویند پس از ورود گدازه به آب احتمال بروز یک لرزه کوچک وجود دارد که این لرزه کوچک موجب تبخیر آب و انتشار مواد سمی می‌شود. 

متخصصان می‌گویند که ورود مواد مذاب به آب دریا ابری از گازهای سمی را به هوا می‌فرستد و موجب انفجار و تلاشی سنگ‌های مذاب به شکل تیراندازی می‌شود. 

کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که تنفس و تماس این گازهای اسیدی سبب تحریک پوست، چشم و مجاری تنفسی شده و به ویژه برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند خطرناک است.

مواد مذاب آتشفشانی تاکنون بیش از ۲۵۸ هکتار از سطح جزیره را پوشانده‌اند و دستکم ۵۸۹ ساختمان را ویران کرده‌اند.

دولت بیش از ۱۰ میلیون یورو کمک برای آسیب‌دیدگان این آتشفشان اختصاص داده که بخش عمده‌ای از آن  صرف ساخت خانه برای افرادی می‌شود که منازل خود را در جریان فوران آتش‌فشان از دست داده اند. 

بیش از شش هزار نفر به دلیل فوران آتش‌فشان در لا پالما ناگزیر به ترک خانه‌‌هایشان شده‌اند اما این بلای طبیعی تا کنون زخمی یا کشته‌ای برجای نگذاشته است.

جزایر قناری یکی از مناطق خودمختار اسپانیا است که در شمال غربی آفریقا در اقیانوس اطلس (آتلانتیک) واقع شده. جزیره لاپالما یکی از هفت جزیره این مجموعه جزایر است و اقتصاد آن بر پایه کشت موز و توریسم است. 

آخرین باری که آتشفشان در این جزیره فوران کرد به ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد. فوران آتشفشان «کومبره ویخا» در سال ۱۹۷۱ بیش از ۳ هفته ادامه داشت.