پنجشنبه ۸ مهر شهرهای قم، اراک و شهر کرد شاهد تجمع‌های اعتراضی معلمان و کارکنان خدماتی وزارت آموزش و پرورش بودند. در پی تجمعات سراسری معلمان که شنبه سوم مهرماه با خواست تصویب لایحه رتبه‌بندی و افزایش حقوق معلمان به حداقل ۸۰ درصد حقوق هیأت علمی دانشگاه‌ها، نمایندگان مجلس در پوشش اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان، خواست آنان را به میزان ۸۰ درصد حداقل حقوق هیأت علمی دانشگاه‌ها تنزل دادند. معلمان به این اقدام معترضند.

مشکلات معیشتی معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش آن‌ها را بارها به اعتراض و تجمع خیابانی کشانده است. دولت و مجلس اما به بهانه نبود منابع مالی از اجرای طرح قانون رتبه‌بندی معلمان و تعیین وضعیت معلمان قرارداد موقت خودداری می‌کنند. این در حالی است که به گفته‌ فعالان صنفی معلمان، بخش اعظم معلمان در فقر به سر می‌برند. در هفته‌های اخیر دو معلم که در اثر مشکلات ناشی از فقر خودکشی کردند، جان خود را از دست دادند.

اصلی‌ترین خواسته معلمان در فصل بازگشایی مدرسه‌ها اجرای رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان است که در آخرین روزهای کاری دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد اما مسعود میرکاظمی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در شهریورماه گفت دولت به دلیل اینکه منابع مالی این لایحه مشخص نیست، اجرای آن را متوقف کرده است.

سوم مهر معلمان در بیش از ۴۵ شهر در ۲۰ استان ایران تجمع کردند. همزمان با این تجمّعات تعدادی از نمایندگان مجلس از رسیدگی فوری به لایحه خبر دادند. حاصل کار آنان، تقلیل مطالبات معلمان بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۷ مهر اعلام کرد اقدام نمایندگان مجلس با منافع فرهنگیان شاغل و بازنشسته در تضاد است و تصویب قانونی آن اعتراضات بعدی معلمان را در پی خواهد داشت.

نیروهای خدماتی آموزش ‌و پرورش نیز معترضند

علاوه بر معلمان، کارگران خدماتی آموزش و پرورش و سرایداران نیز به ویژه از آغاز سال ۱۴۰۰، بارها در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند. در تجمع روز پنجشنبه هشتم مهرماه خدمتگزاران و سرایداران آموزش و‌ پرورش استان چهارمحال و بختیاری، آن‌ها خواستار افزایش دستمزد خود شدند. خدمتگزاران و سرایداران آموزش و‌ پرورش که برای تجمع از شهرستان بروجن، منطقه بلداجی، شهرستان کیار و دیگر مناطق استان به شهر کرد رفته بودند، د‌ر مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان در شهرکرد تجمع کرده و شعار می‌دادند: «خط فقر ۱۰ میلیون حقوق ما ۳ میلیون»، و «حتی اگر بمیریم، ذلت نمی‌پذیریم».

دستگیری یک معلم دیگر، احضار یک معلم بازنشسته

حکومت به جای پاسخگویی به مطالبات معلمان تشکل‌های صنفی مستقل آن‌ها را سرکوب و فعالان صنفی معلمان را تحت تعقیب قرار داده و دستگیر می‌کند. در حالی که ۱۳ فعال صنفی معلمان در زندانند، هفته پیش از تجمع سراسری معلمان، ده‌ها معلم دیگر در شهرهای مختلف احضار شدند. یکشنبه چهارم مهر یک روز پس از تجمع سراسری معلمان نیز، عزیز قاسم زاده عضو هیأت مدیره و سخنگوی تشکل صنفی معلمان گیلان توسط تعداد زیادی مأمور امنیتی که به خانه پدری‌اش حمله کرده بودند، دستگیر و روانه زندان شد. او در تجمع سوم مهر ماه معلمان گیلان تأکید کرده بود نمی‌توان با دستگیری فعالان صنفی، خواست‌های معلمان را پاک کرد.

روز هفتم مهر، محبوبه فرحزادی عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان تهران نیز از سوی دادگاه انقلاب احضار شد.

احضار و دستگیر فعالان صنفی معلمان با اعتراض فعالان و تشکل‌های مستقل صنفی قرار گرفته است. «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» و «سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه» هم در بیانیه مشترکی ارعاب و بازداشت معلمان را محکوم کرده و خواستار لغو احکام قضایی صادر شده برای معلمان و آزادی بی قید و شرط همه معلمان در بند شده‌اند.

آخرین پاسخ یک نماینده: بودجه نیست، در استخدام هم نباید عجله کرد

روز پنجشنبه همزمان با تجمع مجدد معلمان در قم و اراک، یک عضو کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به خواست رتبه‌بندی معلمان تأکید کرد مشکل اصلی کمبود بودجه است و در حالی که اجرای طرح به ۳۰ هزار میلیارد بودجه احتیاج دارد، دولت تنها پنج هزار میلیارد برای آن اعتبار در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گرچه بر نیاز وزارت آموزش و پرورش به ۲۲۰ هزار معلم و ۵۰ هزار کادر اداری تأکید داشت، در ارتباط با استخدام معلمان موقت که بسیاری از آن‌ها حدود ۱۰ سال سابقه کار دارند، گفت: «نبایستی برای استخدام در آموزش و پرورش اقدامات عجولانه صورت گیرد».

احمد حسینی فلاحی گفت در ارتباط با استخدام معلمان قرارداد موقت گفت:

«استخدام‌ها باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد نبایستی برای استخدام در آموزش و پرورش اقدامات عجولانه صورت گیرد و با اینکه احترام زیادی برای شأن فرهنگیان قائلیم اما آن دسته از معلمانی که از طریق دانش‌سراها و دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شده‌اند افراد بسیار باسواد و دوره‌ دیده‌ای هستند.»

معلمان بارها اعلام کرده‌اند تا به خواست‌هایشان پاسخ داده نشود، از اعتراض دست نمی‌کشند. آن‌ها در تجمعات هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند در صورت عدم تحقق خواست‌هایشان از رفتن به کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.