رسانه‌ دولتی کره شمالی از آزمایش یک موشک جدید پیشرفته ضدهوایی توسط این کشور خبر دادند.

در حالی که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی کاملاً متوقف شده، این جدیدترین خبری است که از آزمایش‌های موشکی کره شمالی منتشر می‌شود.

این دومین آزمایش سلاح توسط کره شمالی در این هفته است.  اوایل این هفته در روز سه‌شنبه نیز کره شمالی از آزمایش یک نوع جدید از موشک هایپرسونیک خبر داده بود. در هفته‌های اخیر کره شمالی چند موشک بالستیک و یک موشک کروز با قابلیت‌های حمل بمب هسته‌ای آزمایش کرده بود.

این آزمایش‌ها از عزم جدی کره شمالی برای توسعه و تولید سلاح‌های پیشرفته و عدم تمایل به خلع سلاح‌ هسته‌ای حکایت دارد.

آمریکا و جامعه بین‌الملل سال‌هاست که در تلاشند از طریق مذاکرات و در ازای رفع تحریم‌ها کره شمالی را ترغیب به دست برداشتن از توسعه سلاح‌های هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی کنند.

آکادمی علوم دفاعی که کار توسعه سلاح‌‌های ارتش کره شمالی را بر عهده دارد اعلام کرد که آزمایش این سلاح جدید به منظور تأیید قابلیت سکوی پرتاب، رادار و عملکرد رزمی صورت گرفت.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که تکنولوژی‌های جدیدی از جمله کنترل سکان دوقلو و نیز موتور پرواز پیشرفته‌تر در این موشک به کار رفته است.

در همین حال ارتش کره جنوبی گفت که ادعاهای مربوط به این گزارش باید مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار گیرد.

چنانچه از گزارش‌ها بر می‌آید، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در مراسم این آزمایش موشکی حضور نداشته و پاک جونگ چون از اعضای حزب حاکم در مراسم پرتاب شرکت کرده است.

در اطلاعیه آکادمی دفاعی کره شمالی که توسط رسانه‌ دولتی این کشور بازتاب یافته آمده است:

«عملکرد رزمی قابل توجه موشک ضدهوایی از نوع جدید با قابلیت واکنش سریع و سامانه راهبردی دقیق کنترل موشکی و نیز افزایش مسافت رهگیری هدف طبق این آزمایش مورد تأیید قرار گرفت.»

کره شمالی در هفته‌های اخیر گفته است که آزمایش‌های موشکی به منظور تقویت قابلیت‌های دفاعی این کشور صورت می‌گیرد و این کاری است که دیگر کشورها هم انجام می‌دهند، کره شمالی همچنین ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی را به اتخاذ «استانداردهای دوگانه» و «سیاست خصمانه» نسبت به این کشور متهم کرده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز چهارشنبه گفت که هیچ دلیلی برای حمله به کره جنوبی وجود ندارد و حتی مایل است خط ارتباطی میان دو کره را – که در حال حاضر قطع است- احیا کند.

کیم در عین حال از جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به سبب استفاده از «شیوه‌‌های مکارانه» و پی‌گرفتن سیاست خصمانه در حالی که گفت‌وگو را پیشنهاد می‌کند، انتقاد کرد.

تحلیلگران بر این باورند که برخورد «چماق و هویجی» که کره شمالی در پیش گرفته با هدف به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک کشور هسته‌ای در جامعه بین‌المللی است.

دولت بایدن گفته است که نیت خصمانه‌ای در قبال کره شمالی ندارد و خواهان از سرگیری مذاکرات متوقف شده و به بن بست رسیده با کره شمالی است.