به‌گزارش رسانه‌های ایران، صبح جمعه ۹ مهر رزمایش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با نام «فاتحان خیبر» در منطقه شمال غرب کشور آغاز شد.

در این رزمایش تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی شرکت دارند و بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت:

«رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و نقاط مختلف کشور برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و بر اساس برنامه تقویمی اجرای رزمایش‌های یگان‌ها و با هدف آزمایش سلاح‌ها، تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزمی نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.»

این مانور نظامی در حالی برگزار می‌شود که در روزهای اخیر روابط ایران و جمهوری اسلامی متشنج شده است. تنش‌ها بین دو کشور با برگزاری رزمایشی به میزبانی جمهوری آذربایجان و با شرکت پاکستان و ترکیه در شهریورماه بالا گرفت و در پی آن آذربایجان از ورود بدون مجوز کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ جلوگیری کرد و عوارض گمرگی بیشتری گرفت و دو راننده ایرانی را بازداشت کرد.

در واکنش به این اقدام وزارت خارجه ایران خواستار آزادی فوری این رانندگان شد و سپس سپاه پاسداران رزمایشی در شمال غرب کشور برگزار کرد.

الهام علی‌اف، رئيس جمهوری آذربایجان روز دوشنبه به خبرگزاری آناتولی گفت ورود کامیون‌های ایرانی بدون کوچکترین واکنشی از سوی تهران تشدید شده و از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور حدود ۶۰ کامیون ایرانی بدون مجوز وارد قلمرو قره‌باغ کوهستانی شده‌اند. او گفت بارها از مجراهای مختلف از ایران خواسته که از ورود کامیون‌ها به خاک قره‌باغ جلوگیری کنند اما این روند ادامه پیدا کرده است. علی‌اف همچنین از برگزاری مانور نظامی سپاه پاسداران نیز انتقاد کرد و آن را بی‌سابقه خواند.

با این حال برخی از مقامات رسمی ایران می‌گویند هدف از رزمایش لشگر ۳۱ عاشورای سپاه پاسداران خط و نشان کشیدن برای اسرائیل است نه آذربایجان. حسن عاملی، امام جمعه اردبیل و علی‌اکبر باقری بنابی امام جمعه شهرستان پارس‌آباد نیز در سخنانی این موضع را ابراز کردند.

روز گذشته (پنج‌شنبه) محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت:

«جلوگیری از تغییر در مرزهای کشورهای همسایه از راهبردهای جدی جمهوری اسلامی است و هرگونه تغییر ژئوپولیتیک منطقه را مخلّ امنیت داخلی خود می‌دانیم و همواره آن را خط قرمز اعلام کرده‌ایم و بر این اساس بدیهی است که نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم.»

پاکپور افزود:

«ما نمی‌توانیم بپذیریم که برخی کشورها در رابطه با ارتقای آمادگی یگان‌های رزمی جمهوری اسلامی، تحت تأثیر کشورهای ثالت، اظهارات غیرواقعی و تحریک‌آمیز بیان و به اقدامات ما خدشه وارد کنند. دولت‌های همسایه بهتر از هرکس دیگری دلایل برگزاری رزمایش‌های ایران را می‌دانند.»

او با بیان این‌که «انتظار داریم خاک همسایگان بستری برای اقدامات به گفته او «پلید رژیم صهیونیستی» (اسرائیل) نشود»، همچنین افزود:

«ما تبدیل شدن خاک هیچ کشوری به مکانی امن و پایگاهی برای حضور و فعالیت‌های ضدامنیتی عناصر این رژیم جعلی را به هیچ وجه بر نخواهیم تافت.»

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته در جریان تقدیم رونوشت استوارنامه سفیر جدید جمهوری آذربایجان در تهران از «برخوردهای نامناسب» اخیر نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان با رانندگان کامیون‌های ایرانی و بازداشت دو نفر از آن‌ها، ابراز نارضایتی کرد و اظهارات مقامات جمهوری آذربایجان را «تعجب‌آور و تأسف‌برانگیز» دانست.

امیرعبداللهیان انجام رزمایش نظامی از سوی کشورها در داخل اراضی خود را در چارچوب حق حاکمیت ملی دانست و از «تحرکات رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای مشترک کشور» سخن گفت و افزود:

«جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.»

این در حالی است که احمد وحیدی، وزیر کشور جمعه ۹ مهر با اشاره به تنش ایران با جمهوری آذربایجان، گفت:

«کشورهای همسایه را به گفت‌وگو و دوستی دعوت کرده‌ایم. سوء‌تفاهمات پیش‌آمده هم با پیگیری وزارت خارجه حل می‌شود.»

وحیدی تأکید کرد که دولت ایران آماده است که روابط گسترده و خوبی با کشورهای همسایه برقرار کند.

این رویدادها در حالی رخ می‌دهند که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی بار دیگر در نشست ۲۸ شهریور هیأت دولت تأکید کرده بود که «اولویت سیاست خارجی گسترش روابط با همسایگان است».