در ایران موج پنجم کرونا پس از سه ماه مرگبار به صورت موقت «کنترل شده» و آمار مرگ کاهش یافته است. اما آنطور که رئیس کمیته بهداشت ستاد اربعین شامگاه شنبه ۱۰ مهر فاش کرد، نتیجه آزمایش کووید ۱۹ نزدیک به ۳۰۰ نفر از مسافرانی که از مرزهای هوایی و زمینی به ایران بازگشتند، مثبت بوده است.

به گفته پیمان صابریان تنها در یک گروه از مسافران که به فرودگاه کرمان بازگشتند، از مجموع ۱۳۷ مسافر «۱۰ نفر راضی به انجام آزمایش نشدند» و جواب آزمایش ۲۷ نفر مثبت بود.

در فرودگاه اصفهان نیز از ۳۶۳۳ «زائر» تنها از ۹۲ نفر آزمایش کرونا گرفته شده است که نتیجه آزمایش دو نفر آن‌ها بیانگر ابتلایشان به کرونا است.

براساس اظهارات صابریان در فرودگاه تهران نتیجه آزمایش ۸ نفر از ۳۸۹ مسافری که آزمایش پی سی آر دادند، مثبت اعلام شد و در فرودگاه مشهد هم نتیجه ۲۰ آزمایش از ۴۵۷۷ آزمایش.

رفت و آمد مسافران به عراق اما تنها به مرزهای هوایی محدود نبوده است. هرچند که پیشتر مسئولان دولتی اعلام کرده بودند تمامی مرزهای زمینی ایران به مقصد عراق مسدود خواهد شد و مسافران اجازه تردد نخواهند داشت. ایران پیشتر اعلام کرده بود در هماهنگی با مسئولان دولت عراق تنها برای شمار محدودی «زائر» مجوز اعزام گرفته است.

پس از آنکه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران سفر کرد، سخنگوی وزرات خارجه ایران از افزایش سهمیه زائران ایرانی به ۶۰ هزار نفر خبر داد.

اظهارات رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین اما نشان می‌دهد تنها از دو مرز زمینی شلمچه و مهران ۲۸۴ هزار نفر وارد یا خارج شده‌اند.

بر پایه اظهارات صابریان تنها از مرز زمینی مهران ۷۴ هزار نفر «ورود و خروج کرده‌اند». او گفت که نتیجه آزمایش کرونای ۱۱۶ نفر از ۱۲ هزار و ۴۹۴ مسافری که حاضر به انجام آزمایش شدند، مثبت اعلام شد.

این آمار در شرایطی اعلام شده است که پیشتر پیشتر نیز فرماندار ایلام گفته بود: «۵۱ هزار زائر اربعین از ۲۸ شهریور تاکنون بدون تست کرونا و به صورت چشمی از طریق مرز مهران وارد کشور شدند.»

در مرز زمینی شلمچه که با ازدحام جمعیت نیز روبرو شد، ۲۱۱ هزار و ۹۴۴ نفر ورود و خروج کرده‌اند که تنها از ۶۶ هزار نفر آن‌ها آزمایش کرونا گرفته شد. نتیجه آزمایش ۱۲۷ نفر این افراد هم مثبت بوده است.

به گفته صابریان در مرز زمینی چذابه هم نتیجه آزمایش ۹ نفر از ۴۲۴۶ نفر «زائری که تست سریع کرونا دادند»، مثبت گزارش شد.

رئیس کمیته بهداشت ستاد اربعین در باره اینکه آیا افرادی که نتیجه آزمایشان مثبت بوده به قرنطینه و مراکز درمانی منتقل شده‌اند یا خیر، توضیحی نداد.