وزیر امور خارجه عربستان برگزاری مذاکرات مستقیم بین عربستان و دولت ایران را تأیید کرد.

رویترز روز یکشنبه سوم اکتبر/ ۱۱ مهر نوشت که عربستان مذاکره با ایران را به‌طور رسمی تأیید کرد.

وزیر امور خارجه عربستان، فیصل بن فرحان در یک نشست خبری مذاکره مستقیم کشورش با ایران را تأیید کرد و گفت که تازه‌ترین دور از این مذاکرات در تاریخ ۲۱ سپتامبر/ ۳۰ شهریور برگزار شده است.

فیصل بن فرحان گفت که این مذاکرات در مرحله کاوش کردن است؛ او در ادامه گفت:

«ما امیدواریم که [این مذاکرات] زمینه را برای رسیدگی به مسائل حل‌نشده بین دو طرف فراهم کنند و برای تحقق این امر تلاش و کوشش می‌کنیم.»

فیصل بن فرحان این گزارش را در مورد وضعیت گفت‌وگوهای ایران و عربستان در یک نشست خبری مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، اعلام کرد. بورل در این نشست خبری، از مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران استقبال کرد.

مذاکرات ۲۱ سپتامبر/ ۳۰ شهریور که وزیر امور خارجه عربستان آن را تأیید کرد، چهارمین دور از مذاکرات بین دو کشور است. الجزیره نوشت که وزیر امور خارجه عربستان مکان مذاکرات و سطح سیاسی فرستاده‌های دو کشور به این مذاکرات را فاش نکرده است.

چندین ساعت پیش از کنفرانس خبری وزیر امور خارجه عربستان، رئیس‌جمهوری عراق در کانال تلگرامش نوشت که چهارمین دور از مذاکرات ایران و عربستان به میزبانی عراق بوده و پیشرفت خوبی هم داشته است.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در کانال تلگرامش نوشت:

«گفت‌وگوی ایران و عربستان به‌خوبی پیش رفته، اما مشکلاتی نیز وجود دارد.»

او ابراز امیدواری کرد که در این مذاکرات گشایشی حاصل شود و گفت که عراق و منطقه به این نیاز دارند که زمینه مذاکرات پیوسته بین ایران و عربستان ممکن شود.

این مذاکرات از زمان دولت حسن روحانی آغاز شد و پس از روی کار آمدن کابینه ابراهیم رئیسی ادامه یافت. ایران و عربستان سعودی، در سه نوبت با میانجیگری عراق در بغداد باهم مذاکره کرده‌اند. دو کشورها همچنین این را گفته‌اند که ممکن است بخواهند روابط سیاسی را از سر بگیرند و سفارتخانه‌های خود را دوباره باز کنند.

عربستان سعودی و ایران در یمن درگیر جنگ نیابتی و در سوریه، لبنان و عراق درگیر اختلاف‌های سیاسی هستند.

ریاض از سال ۲۰۱۵ رهبر ائتلافی است که در یمن علیه شیعه‌های حوثی‌ نزدیک به ایران می‌جنگند.

بورل در این کنفرانس خبری گفت که در سفر خود به ریاض به وضعیت جنگ در یمن پرداخته و قرار است که با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که موردحمایت عربستان است هم دیدار کند.

بورل در این رابطه گفت:

«آنچه در یمن در حال اتفاق افتادن است، یک فاجعه وحشتناک برای مردم آنجا است و بر کل منطقه نیز تأثیر می‌گذارد.»