نیکول پاشینیان که به لیتوانی سفر کرده است در دیدار با ارامنه ساکن لیتوانی به روابط ارمنستان و ایران اشاره کرد و گفت:

«ایران شریک ماست. من اطمینان دارم که شرکای ایرانی ما می‌دانند ارمنستان هرگز در توطئه علیه ایران دخیل نبوده و نخواهد بود، زیرا این روابط برای ارمنستان بسیار مهم است.»

پاشینیان با بیان این‌که «محافل خاصی هستند که مطالبی در مطبوعات ایران در مورد دخالت ارمنستان در برخی توطئه‌ها علیه ایران منتشر می‌کنند»، افزود:

«هرگز فراموش نخواهیم کرد که ایران در اوایل دهه ۹۰ مسیر حیات برای ارمنستان بود. این پایه محکمی برای روابط ماست و ارمنستان به‌سادگی نمی‌تواند در توطئه علیه ایران شرکت کند.»

نخست‌وزیر ارمنستان در حالی از روابط نزدیک تهران و ایروان سخن می‌گوید که روابط ایران و آذربایجان به‌تازگی از جمله به‌دلیل عبور کامیون‌های ایرانی از مسیر نخجوان که به گفته مقام‌های دولتی ایران بخشی از آن تحت کنترل آذربایجان است، متشنج شده است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان پیش از این گفته بود ورود کامیون‌های ایرانی بدون کوچکترین واکنشی از سوی تهران تشدید شده و از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور حدود ۶۰ کامیون ایرانی بدون مجوز وارد قلمرو قره‌باغ کوهستانی شده‌اند. او گفت بارها از مجراهای مختلف از ایران خواسته که از ورود کامیون‌ها به خاک قره‌باغ جلوگیری کنند اما این روند ادامه پیدا کرده است. علی‌اف همچنین از برگزاری مانور نظامی لشگر ۳۱ عاشورای سپاه پاسداران در منطقه شمال غرب ایران نیز انتقاد کرد و آن را بی‌سابقه خواند.

در پی افزایش تنش‌ها از یک سو به سفارت ایران در باکو حمله شد و از سوی دیگر نیروی زمینی ارتش نیز یک مانور نظامی دیگر در این منطقه برگزار کرد.

مقامات رسمی ایران می‌گویند هدف از رزمایش‌ها خط و نشان کشیدن برای اسرائیل است نه آذربایجان. آن‌ها معتقدند که نفوذ اسرائیل در آذربایجان شده است، به‌ویژه پس از جنگ قره‌باغ میان ارمنستان و آذربایجان. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه شنبه گفت ایران حضور اسرائیل و اقدامات تحریک‌آمیزش را در نزدیک مرز جمهوری اسلامی و تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر در مرزها را تحمل نمی‌کند.

نیکول پاشینیان همچنین از اجرای پروژه‌های بزرگ مشترک با ایران، از جمله سومین خط انتقال برق با ولتاژ بالا خبر داد و گفت:

«تحریم‌ها مانع روابط اقتصادی با ایران می‌شود».

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین گفت در دوره اخیر آن‌ها مشکلات طولانی‌مدت با ایران را حل کرده‌اند و به‌دنبال تعمیق روابط با ایران هستند.

ایران می‌خواهد با همکاری ارمنستان یک مسیر ارتباطی جایگزین بسازد و معاون وزیر راه و شهرسازی ایران قرار است در این رابطه به ارمنستان سفر کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته (یکشنبه) به صورت تلویحی آذربایجان را به «سیلی خوردن» تهدید کرد. او با بیان این‌که ارتش‌های منطقه «نباید اجازه دهند که ارتش‌های بیگانه برای حفظ منافع خود، دخالت یا حضور نظامی داشته باشند»، گفت: آن‌چه در برخی کشورهای همسایه در جریان است «باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»