انتشار حجم عظیمی از اسناد مالی که روز یکشنبه و توسط چندین سازمان خبری صورت گرفت، تعدادی از رهبران جهان را به مخفی کردن ثروت خود برای فرار از مالیات متهم می‌کند.

در میان این رهبران نام ملک عبدالله پادشاه اردن، آندری بابیس نخست وزیر جمهوری چک، و نیز تعدادی از دستیاران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به چشم می‌خورد. 

نشت نزدیک به  ۱۲ میلیون سند، پنج سال پس از افشای اسناد پاناما صورت می‌گیرد که نشان می‌داد سیاستمداران و ثروتمندان چطور دور از چشم قانون به کمک یک شرکت حقوقی پانامایی پولشویی کرده، تحریم‌ها را دور می‌زدند و مالیات نمی‌پرداختند.

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی که مقر آن در واشنگتن، دی‌سی است و تعدادی از سازمان‌های خبری می‌گویند که  بر اساس این مدارک حدود ۳۵ رهبر فعلی و سابق جهان، ۳۰۰ سیاستمدار در ۹۱ کشور جهان به پنهان کردن ثروت خود متهم شده‌اند.  

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی در مورد این‌که چگونه به این اسناد دسترسی پیدا کرده‌اند توضیحی نداده است و در نتیجه امکان راستی آزمایی این اتهامات به‌صورت مستقل برای خبرگزاری‌ها چندان آسان نیست.  

ملک عبدالله پادشاه اردن متهم است که از طریق حساب‌های بانکی برون‌مرزی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرف خرید خانه‌‌های اعیانی در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا کرده است. 

«دی‌ال‌ای پاپیر» یک شرکت حقوقی مستقر در لندن که نمایندگی حقوقی ملک عبدالله را برعهده دارد به کنسرسیوم روزنامه‌نگاران گفت که ملک عبدالله «در هیچ زمانی از پول عمومی و بودجه کشور» سواستفاده نکرده است.

واشنگتن پست که یکی از سازمان‌های خبری دخیل در این تحقیق است در گزارش خود به پرونده یک زن روسی به نام «سوتلانا کریونوگیخ» پرداخته است. گفته می‌شود این زن مالک آپارتمانی در موناکو است و آن را  سال ۲۰۰۳ از طریق یک کمپانی واقع در جزیره تورتولا در کارابین چند هفته پس از تولد دخترش خریده است. در آن زمان این خانم در یک رابطه پنهانی چند ساله با ولادیمیر پوتین بوده است. دختر این خانم اکنون ۱۸ سال دارد. کرملین به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده است. 

یک سند دیگر از مجموعه این مدارک نشان می‌دهد که آندری بابیس نخست وزیر جمهوری چک تنها چند روز پیش از انتخابات پارلمانی این کشور با خرید یک ملک ۲۲ میلیون دلاری در کن فرانسه مربوط است. 

روز یکشنبه بابیس در جریان یک مناظره تلویزیونی ارتکاب هر گونه کار خلافی را تکذیب کرد. 

بابیس گفت:

«مالیات پولی که از بانک چک خارج شده قبلا پرداخت شده بود، این پول متعلق به من بوده  و به یک بانک چک بازگشته است.»

در این اسناد نام افراد مرتبط با حلقه قدرت در کنیا، جمهوری آذربایجان و پاکستان نیز به چشم می‌خورد. 

برخی از این حدود ۳۵ رهبر سابق و فعلی جهان که در این اسناد از آن‌ها یاد شده با اتهاماتی از جمله فساد، فرار از مالیات و پولشویی مواجه هستند. 

نام بیش از ۱۰۰ میلیاردر در این ستاد به چشم می‌خورد. سلبرتی‌ها، هنرمندان موسیقی راک، و صاحبان مشهور کسب و کار و تجار. 

بسیاری از این افراد از شرکت‌‌های پوششی برای خرید خانه‌های اعیانی، کشتی تفریحی، و اقلام لوکس و آثار هنری نظیر تابلوهای نقاشی پیکاسو یا بنکسی  استفاده کرده‌اند.  

اسناد پاندورا دریچه‌ای به ساز وکار دنیای مالی پنهانی ثروتمندان خلافکار که نمی‌خواهند مالیات بدهند، باز می‌کند. 

اسناد پاندورا اولین و آخرین مورد از افشای این موارد نیست. پیش از این اسناد مشابهی با نام اسناد پاناما و اسناد پارادایز منتشر شده بودند که فرارهای مالیاتی و پولشویی ثروتمندان را افشا می‌کرد.