حکم مذکور روز دوشنبه ۱۲ مهر در تماس تلفنی به او اعلام شد.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران در توضیح حکم نوشته است:

«هیات تجدید نظر بررسی تخلفات وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به اداره اموزش و پرورش شهریار، با اعلام حکم قطعی، رای به بازخرید اجباری و اخراج این معلم از اموزش و پرورش داد‌‌‌.»

سال ۹۹- محمد حبیبی با پابند در زندان- در همین روزها وزارت آموزش و پرورش او را با دستاویز «ترک خدمت» از کار اخراج کرد.

محمد حبیبی سال ۹۹ به علت فعالیت‌های صنفی خود با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بازداشت شد. در اردیبهشت ۹۹ که او در زندان به سر می‌برد، هیات تخلفات آموزش و پرورش موقعیت را برای صدور حکم اخراج او مناسب یافت. حبیبی به دلیل «ترک خدمت» و عدم حضور در کلاس درس اخراج شد.

در پی شکایت محمد حبیبی به دیوان عدالت اداری و پیگیری وکلای افتخاری معلمان، اجرای جکم اخراج و بازخرید متوقف شد و حبیبی به سرکار بازگشت.

اعمال فشار بر فعالان صنفی واکنش به تشدید نارضایتی در میان معلمان

اخراج محمد حبیبی، دستگیری عزیز قاسم زاده، سخنگوی تشکل صنفی معلمان گیلان و احضار ده‌ها معلم دیگر در حالی که حدود ۱۳ معلم در زندان به سر می‌برند، بازتاب هراس حکومت از گسترش تجمعات معلمان در سراسر کشور است. معلمان که بیش از این نمی‌توانند شاهد سقوط سطح معیشت خود و نابسامانی وضعیت آموزش و پرورش باشند در ابعاد تازه‌ای به اعتراض برخاسته‌اند. روز سوم مهر معلمان در بیش از ۴۵ شهر به خیابان آمدند و در روزهای بعد تجمع و اعتراض ادامه یافت. حکومت اما به روال معمول، به جای پاسخ دادن به مطالبات معلمان، معیشت و زندگی فعالان صنفی آنان را به گروگان می‌گیرد.

شعار «معلمان قلب تپنده بازیابی آموزشی» و وضعیت معلمان و آموزش و پرورش ایران

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت پنجم اکتبر روز جهانی معلم بر این مساله تاکید کرده است که سازمان جهانی کار، یونیسف و آموزش بین‌الملل، امسال با توجه به همه‌گیری کرونا و مجازی شدن آموزش، شعار روز معلم را «معلمان قلب تپنده بازیابی آموزشی» تعیین کرده و در سراسر جهان برنامه هایی برای پاسداشت معلمان که بار آموزش را بر دوش می‌کشند، ترتیب داده می‌شود. اما در ایران وضعیت به گونه دیگری است. در بخشی از بیانیه آمده است:

«در دوران کووید ۱۹، معلمان ایران مجبور هستند علاوه بر تبعات عمومی بیماری با معضلات و ناکامی‌های نظام آموزشی در تامین زیرساخت‌های ضروری آموزش مجازی دست و پنجه نرم کنند، از همین رو مطالبه گوشی و تبلت و اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان به یک مطالبه جدی تبدیل شده‌ است و تشکل‌های صنفی آن را از دولت مطالبه می‌کنند. از سوی دیگر تشکل‌های صنفی از روز اول در برابر تصمیمات غیرعلمی و غیرتخصصی مسئولان ارشد نظام و حاکمیت ایستادگی کردند و تا به امروز واکسن رایگان و استاندارد را در کنار سایر مطالبات صنفی خود مطرح نموده و بر آن پافشاری می‌کنند.»

در میانه بحران کرونا مسئولان با بلاتصمیمی و سخنان ضد و نقیض درباره مسائلی همچون بازگشایی مدارس، واکسیناسیون عمومی، آموزش مجازی، بی توجهی به وضعیت معیشت معلمان و دانش آموزان، هرج و مرج و ابهام در وضعیت معلمان و دانش آموزان را به نهایت رسانده‌اند، و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی برای محدود کردن فعالیت تشکل‌های مستقل صنفی معلمان، فعالان صنفی معلمان را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

در تداوم اظهارات ضد و نقیض، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از عدم بازگشایی حضوری مدارس خبر داد. او گفت: «در جلسه کمیسیون آموزش مجلس با وزارتخانه‌ها تصمیم گرفتیم فعلا کلاس‌ها به هیچ عنوان حضوری نباشد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در ارتباط با بازگشایی مدارس نوشته است:

«در حالی که دولت در امر واکسیناسیون ناکام بوده برخی مسئولان بی‌آنکه به عواقب بازگشایی مدارس بیاندیشند اظهار نظرهای متناقض می‌کنند تا جایی که در برخی مناطق و مدارس، مدیران از والدین می‌خواهند فرزندان خود را با سپردن رضایت‌نامه به مدرسه بفرستند. با توجه به اینکه در اکثر مناطق جمعیت دانش‌آموزان در یک کلاس بالای ۳۵ نفر است و رعایت فاصله‌گذاری امکان‌پذیر نیست بازگشایی مدارس به مسلخ بردن کودکان است. ما نسبت به عواقب این تصمیمات غلط به مسئولان هشدار می‌دهیم.»

این تشکل، به تقابل حکومت باخواست‌های معلمان از طریق اخراج و دستگیری فعالان صنفی معلمان، اشاره کرده و هر نوع احضار، پرونده‌سازی، بازداشت و زندانی نمودن فعالان صنفی را محکوم و خواستار آزادی معلمان دربند و بازگشت به کار تمامی معلمان صنفی شده است.