روز سه‌شنبه ۱۳ مهر / ۵ اکتبر جلسه‌ای در کنگره آمریکا به تحقیق در مورد کمپانی فیسبوک و عملکرد آن اختصاص یافت و شهادت افشاگر داخلی (whistleblower) شنیده شد.

قانونگزاران آمریکا مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل فیسبوک را متهم کردند که در حالی که می‌خواهد خود را مدافع امنیت کاربران نشان دهد، به دنبال سود بیشتر است. افشاگر فیسبوک که در این جلسه حاضر بود این کمپانی را متهم کرد که به سلامت مغزی کودکان آسیب و به اختلافات دامن می‌زند.

ساعاتی پس از پایان جلسه زاکربرگ در یک پست فیسبوکی از شرکتش دفاع کرد و گفت این اتهامات همگی با اهداف فیسبوک در تضاد است. 

زاکربرگ نوشت:

«این استدلال که ما  به خاطر سود بیشتر عمداً به دنبال ترویج محتوایی هستیم که مردم را عصبانی کند، عمیقاً غیر منطقی است.»

در جریان جلسه استماع در کمیته فرعی بازرگانی سنای آمریکا، فرانسیس هوگن به عنوان افشاگر (whistleblower) حضور داشت و خواهان شفافیت در مورد این اتهام شد که چطور فسبوک کاربران را تهییج می‌کند تا همچنان از سایت استفاده کنند و فرصت فراوانی در اختیار کمپانی‌های تبلیغاتی قرار می‌دهد که به کاربران دسترسی پیدا کنند.

خانم هوگن گفت:

«تا زمانی‌که فیسبوک در سایه و خفا عمل می‌کند و تحقیقاتش را از عموم مخفی می‌کند، نمی‌توان از آن انتظار پاسخگویی و مسئولیت داشت.»

هوگن پیش از این مدیر محصول در تیم «اطلاعات نادرست مدنی فیسبوک» بود.

وی گفت:

«مدیران رده بالای شرکت می‌دانند که چطور باید فیسبوک و اینستاگرام را امن‌تر کنند، اما تغییرات لازم را انجام نمی‌دهند، زیرا سود نجومی را به مردم ترجیح می‌دهند.»

در دورانی که حمایت دوحزبی از مسأله‌ای در واشنگتن دیگر معمول نیست، قانونگزاران از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنار هم به فیسبوک تاختند و از زاکربرگ انتقاد کردند. جلسه روز سه‌شنبه خشم رو به افزون کنگره از فیسبوک که مالکیت اینستاگرام و واتزاپ را نیز در اختیار دارد، نمایش می‌داد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک

سناتور دن سولیوان از حزب جمهوری‌خواه گفت نگران اثرات فیسبوک و اینستاگرام بر سلامت مغزی کودکان است: «۲۰ سال بعد به عقب می‌نگریم و می‌گوییم واقعاً چه فکر می‌کردیم؟»

هوگن گفت او کسی بوده که اسناد و مدارکی مبنی بر این که اینستاگرام به دختران نوجوان آسیب می‌زند را در اختیار وال استریت ژورنال و سنای آمریکا گذاشته است.

او گفت که رسانه‌های اجتماعی به اندازه تنباکو و تریاک اعتیادآورند.

سناتور دموکرات، ریچارد بلومنتال که ریاست این پنل را برعهده داشت خواهان آن شد که زاکربرگ در کنگره شهادت دهد. او همچنین از کمیسیون بازرگانی فدرال خواست تا تحقیقاتی را در مورد فیسبوک انجام دهد.

سناتور بلومنتال گفت:

«کودکان ما قربانی هستند. نوجوانان ما به آینه می‌نگرند و احساس عدم امنیت و تردید می‌کنند. این مارک زاکربرگ است که باید خودش را در آینه ببیند.»

جلسه شهادت در کنگره یک روز پس از قطعی پنج ساعته فیسبوک بر گزار می‌شد. هوگن در شهادتش به این مسأله اشاره کرد و گفت:

«برای بیش از پنج ساعت از فیسبوک برای تفرقه‌افکنی، بی‌ثبات کردن دموکراسی و ایجاد احساس بد در میان زنان و دختران جوان در مورد بدن‌شان، استفاده نشد.»

در این جلسه افشاگر همچنین گفت فیسبوک برای ممانعت از خشونت کار چندانی انجام نداده است.

فسبوک برای برنامه‌ریزی کشتار جمعی در میانمار و حمله روز ششم ژانویه به کنگره آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بود.

سناتور ادوارد مارکی با اشاره به غیبت زاکربرگ در این جلسه گفت:

«زمان هجوم تو به حریم خصوصی ما و طعمه قرار دادن کودکان‌مان به سر آمده است. کنگره باید اقدام کند.»

در جریان این استماع قانونگزاران گفتند که زاکربرگ به جای مواجهه با مسئولیت‌هایش به قایق‌سواری می‌رود.

زاکربرگ در تعطیلات آخر هفته ویدیویی از خود و همسرش با عینک هوشمند جدید کمپانی بر روی قایق پست کرده بود.

زاکربرگ از همسرش بر روی قایق تفریحی در تعطیلات آخر هفته فیلمبرداری می‌کند

ارزش کمپانی فیسبوک حدود یک تریلیون دلار است.