سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تنها دارویی که به‌عنوان واکسن مالاریا مجوز گرفته برای واکسیناسیون گسترده کودکان در اختیار قاره آفریقا قرار می‌گیرد.

هر سال صدها هزار نفر در آفریقا در اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر قربانیان در میان کودکان‌اند. پژوهشگران آفریقایی موفق شده‌اند تنها واکسن موثر علیه مالاریا را که آر تی اس اس نام دارد، تولید کنند. تولید این واکسن یکی از مهمترین دستاوردهای پزشکی قرن به‌شمار می‌آید.

از سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی بهداشت بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار دوز از واکسن مالاریا را به نوزادان در کشورهای غنا، کنیا و مالاوی تزریق کرده است. به گزارش الجزیره، تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت:

«واکسن مالاریا که مدت‌ها در انتظارش بودیم یک دستاورد علمی است. این دارویی است که پژوهشگران آفریقایی در آفریقا یافته‌اند و ما از این نظر به خود می‌بالیم.»

آدهانوم در ادامه سخنانش گفت:

«با واکسیناسیون گسترده و استفاده از داروهای ضد مالاریا و به کارگیری تدابیر بهداشتی مثل استفاده از پشه‌بند و پشه‌کش می‌توان جان ده‌ها هزار نفر را نجات داد.»

مالاریا در آفریقا

مالاریا در آفریقا به مراتب کشنده‌تر از بیماری کووید-۱۹ است. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت تنها در سال ۲۰۱۹، بیش از ۳۸۶ هزار نفر از جمعیت آفریقا در اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست دادند. در حالی که در همین بازه زمانی ۲۱۲ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در آفریقا جان باختند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ۹۴ درصد از مرگ و میرها در اثر ابتلا به مالاریا در آفریقا اتفاق می‌افتد. این بیماری با علائمی مانند تب و لرز و تهوع و خستگی از طریق نیش پشه به فرد منتقل می‌شود.

تامین مالی برنامه سازمان جهانی بهداشت

واکسن آر تی اس اس به میزان ۳۰ درصد موثر است. اما فعلا تنها واکسنی است که از سازمان جهانی بهداشت مجوز گرفته است. دانشمندان بریتانیایی واکسن دیگری ساخته‌اند که به میزان ۷۰ درصد موثر است اما فعلا در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.

کارشناسان معتقدند یکی از چالش‌های بزرگ واکسیناسیون گسترده علیه مالاریا در آفریقا تامین مالی برنامه سازمان جهانی بهداشت است. تولیدکننده بریتانیایی واکسن (GlaxoSmithKline) متعهد شده سالانه ۱۵ میلیون دوز واکسن آر تی اس اس تولید کند. سازمان جهانی بهداشت اما تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون دوز واکسن مالاریا نیاز دارد.